OECD-rapporten ”Education at a Glance 2008” viser at mens nordmenn før var på verdenstoppen når det gjelder utdanningsnivå, så er plasseringen nå mer moderat
Dette skyldes at mens høyere utdanning vokste sterkt i Norge på 1990-tallet, har andre land utviklet sine utdanningssystemer betraktelig de siste årene.
Øker bevilgningene
Minister for høyere utdanning og forskning, Tora Aasland, mener den nye rapporten bekrefter at utdanning må ha høyeste prioritet i årene som kommer.
- Dette viser nok en gang at vi aldri kan slutte å utvikle utdanningssystemet vårt. Regjeringen øker derfor bevilgningene til både grunnopplæring, høyere utdanning og forskning, sier Aasland.
Ifølge OECD-rapporten er den økonomiske prioriteringen av høyere utdanning lavere i Norge enn for OECD-området sett under ett. Noe som blant annet skyldes høy privat finansiering av universiteter i flere andre land, heter det i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.
Dårlig for realfag
Ikke overraskende er tilstanden for realfag dårligere i Norge enn andre OECD-land. Innenfor høyere utdanning er både fullføringsrate og kandidatproduksjon noe lavere enn i OECD, det gjelder spesielt innen realfagene.
OECD viser også til den tidligere omtalte PISA-undersøkelsen som pekte på at læringsresultatene i naturfag i grunnskolen er svake.
Rapporten viser dessuten at Norge er det OECD-land med lavest andel av internasjonale studenter. Kun 1,9 prosent av studentene ved norske universitet og høyskoler er internasjonale studenter. I Sverige og Danmark er 5,0 og 4,8 prosent av studentene fra utlandet.