Produktet for dataassistert konstruksjon (DAK) blir kommersielt tilgjengelig først neste år. Løsningen de nå utvikler i fellesskap skal minske både tid og kostnader i konstruksjonsfasen og få høyere produktivitet på skipsverftet.
De tre store skipsverftene Odense, Hitachi og Samsung er involvert i utviklingen.
- Det blir spennende å se om vi lykkes med dette, sier Elling Rishoff , administrerende direktør i DNV Software. Samarbeidet med Intergraph går tilbake til 1994 da Intergraph startet utvikling av sine produkter basert på Windows NT.
Tidligere i høst undertegnet de to selskapene tre nye avtaler for samarbeid. Den ene er en teknologiavtale på vel 29 millioner kroner for å bruke Intergraphs tre plattformer for utvikling av programvare. Den andre er en videresalgsavtale som blant annet inkluderer Intelliship. Tredje avtale går på hvordan de skal samarbeide innen prosess, shipping og offshoreindustri.
Lanseres neste år
- Intelliship vil inngå som en del i en større programvaresuite, DNV Software MarineSolutions, og det er ventet at programmet blir lansert tidlig neste år, opplyser Rishoff.
Torben Andersen, nestsjef ved verftet i Odense hevder at testing viser at Intelliship gir langt bedre produktivitet enn andre programmer på markedet. - Det nye programmet representerer et kraftig utviklingstrinn i skipskonstruksjon, sier han. Andersen er også formann for et konsortium (GRAD) av ledende skipsverft.
- Først når det foreligger nybygg basert på bruk av programvaren, får vi virkelig beviset for at våre påstander holder, sier Rishoff.
Et godt brukergrensesnitt gjør det raskt å modellere. Dessuten ligger det konstruksjonsregler i systemet. De virker nærmest på samme måte som en stavekontroll i en tekstbehandler, man får raskt tilbakemelding fra systemet hvis man gjør noe som er på kant med reglene.
Både skip og offshore
Rishoff tror at de med det nye programmet skal kunne ta markedsandeler av verdens kommersielle DAK-marked for skipsbyggere.
- For at vi skal ha noe å gjøre i dette markedet, må vi i løpet av en viss periode komme opp i rundt 40 prosent av markedet, hevder han. - Fra et norsk synspunkt er det spennende at løsningen går både mot skips- og offshoreindustrien, og det er to industrier som vi satser på i Norge.