Det er i hvert fall attesten fra testpilot Mikael Seidl (bildet).
– Best!
Han har testet Jas-39 Gripen i 15 år og leder utprøvingen av nestegenerasjons Gripen som kan bli det norske luftforsvarets neste kampfly.
– Dette flyet er bedre enn noe Gripen jeg har testfløyet, sier Seidl i et intervju med Ny Teknik .
Tidspress
Noen annen holdning fra en saabansatt som tester ut siste skrik fra fabrikken, ville vært oppsiktsvekkende.
Samtidig kan det se ut som Saab er i rute med utviklingen av sin kandidat i den norske kampflykonkurransen.
Det samme gjelder rivalen fra Lockheed Martin. I forrige uke meldte det amerikanske selskapet at de nå har hatt det fjerde F-35 Lightning II (JSF) i lufta.
Les også: Fjerde JSF ferdig
Raskere og lengre
Gripen Demo kaller svenskene testjageren de nå har i lufta. Den er basert på en toseters B-versjon og fungerer som en utviklingsplattform som skal lede mot Gripen Next Generation, det som blir Gripen E/F og som er tilbudt Norge.
Saab har puttet inn 3.500 nye deler i Gripen demo som kort fortalt gir den større fart, rekkevidde og evne til å bære våpenlast enn dagens Gripen C/D-versjon.
En nyutviklet motor fra General Electric, F414G, gir Gripen demo 25 prosent større skyvkraft enn dagens modell som flyr med en Volvo Aero RM12 (fra 18.000 til minst 22.000 lbs).
– Null problem
– Flyet oppfører seg omtrent som de andre Gripen-flyene, helt uklanderlig. Vi har ikke hatt noen innkjøringsproblemer som vi ofte har når vi tester nyleverte fly, hevder Seidl.
Han har nå til sammen sju flyginger med Gripen Demo inkludert jomfruturen 27. mai. Saab regner med å gjennomføre ytterligere 40-60 testflyginger i løpet av 2008. Hittil har mye av testingen fokusert på den nye motoren.