BYGG

Den nye trafikkstasjonen på Gol er en digital forsøkskanin

For Statsbygg.

Forbipasserende er kanskje ikke klar over hvilket nybrottsarbeid som foregår i veikanten.
Forbipasserende er kanskje ikke klar over hvilket nybrottsarbeid som foregår i veikanten. Foto: Statsbygg
Knut BjørheimKnut BjørheimJournalist
31. mai 2018 - 22:52

Statsbygg arrangerte 31. mai kranselag på den såkalte sambruksstasjonen på Gol, en kombinert trafikkstasjon og kontrollhall på 667 kvadratmeter. Bygget langs riksvei 7 oppføres gjennom en hundre prosent papirløs prosess.

– Dette er den mest digitale byggeprosessen vi har hatt i Norge så langt, hevder prosjektdirektør Anett Andreassen overfor TU Bygg.

Andreassen leder Statsbygg-prosjektet Digibygg, som skal være den statlige entreprenørens spydspiss for innføring av ny teknologi og fremtidsrettet materialbruk.

Borerobot

Tidligere har Digibygg satt opp et kontorbygg for Høgskolen i Østfold, men det var ikke fullt så innovativt som den nye trafikkstasjonen på Gol, skal vi tro prosjektdirektøren.

– Det hele er mer gjennomført denne gangen. Alt foregår på skjerm, fra BIM-kiosken og HMS-tavla til medarbeidernes nettbrett. Ved hjelp av AR-teknologi og digitale briller kan alle følge med på en løpende oppdatert BIM, som viser både en oppdatert modell og hvordan bygget ligger an i sanntid, sier Andreassen.

De nye teknologiene alle snakker om i byggebransjen, har her vært brukt fra første spadetak. Og enda litt før.

– Aller først ble droner brukt til å kartlegge terrenget, slik at vi kunne beregne behovet for utfyllingsmasser. Videre har vi blant annet benyttet sporing av produkter til byggeplass med radiofrekvensidentifikasjon og borerobot til boring i dekker og oppheng av tekniske systemer, forteller Andreassen.

Effektiv feilrapportering

Prosjektdirektøren ser med gru tilbake på byggeprosesser der «alle gikk med en tegning i baklomma».

Prosjektdirektør Anett Andreassen på tur i den virtuelle trafikkstasjonen. <i>Foto:  Statsbygg</i>
Prosjektdirektør Anett Andreassen på tur i den virtuelle trafikkstasjonen. Foto:  Statsbygg

– Med tradisjonelle papirtegninger risikerer vi at ikke alle har siste versjon. Når alle jobber ut fra en digital modell på en håndholdt enhet, har alle riktig informasjon til enhver tid. Det blir et helt annet samarbeid når alle har tilgang til alt og ikke bare tegninger for sitt fagfelt, sier hun.

Så denne gangen har alt fungert etter planen?

– Ikke alt. Når man skal være innovativ, er man nødt til å prøve og feile litt. Men denne gangen har vi også hatt digitale verktøy for innrapportering av feil, HMS og uønskede hendelser. Det har fungert veldig bra.

Hvorfor valgte dere å implementere alle disse løsningene på en trafikkstasjon på Gol?

– Det var et poeng å teste ut dette i et ikke altfor stort prosjekt. Først og fremst er dette en lærerik prosess, også for Mest bygg, den lokale entreprenøren, som sier at de kommer til å ta med seg mange av metodene videre, sier Andreassen.

Digital drift

Sambruksstasjonen på Gol oppføres på oppdrag for Statens vegvesen. Det er lagt opp til innovasjon også i drifts- og vedlikeholdsfasen gjennom automatisering, selvstyring og fjernstyring ut fra sanntidsdata om  tempetratur inne og ute, luft, lys, lyd og vær.

Den digitale bimmen følger bygget videre og skal brukes til blant annet fjernovervåking av brannalarm og nødlyssystem. Det skal monteres en rekke kameraer og mikrofoner i alle tekniske rom, slik at de driftsansvarlige kan undersøke forholdene uten å måtte ta turen ut til stasjonen hver gang.

Her er Statsbyggs oppsummering av de innovative tiltakene de har tatt i bruk ved Gol sambruksstasjon:

Digital byggeplass: Såkalte BIM-kiosker fører til at papirtegninger utgår på denne byggeplassen. I praksis vil det si at arbeiderne på byggeplassen kun vil få tilgang til oppdaterte versjoner av plantegningene.

Droner: Til innhenting av geodata før byggestart

Fremdriftsplanlegging: sporing av produkter til byggeplass med radiofrekvensidentifikasjon, økonomisk planlegging, miljøkartlegging og forvaltnings, - drifts og vedlikeholdsdokumentasjon. Alt dette er lagt inn i bimmen. 

Arbeidsmiljø: Ivaretakelse av sikkerhet-, helse og arbeidsmiljø med digital simulator, sikkerhetsopplæring og rapportering av uønskede hendelser i BIM.

Automatisering: Borerobot til oppheng av tekniske systemer og hulltaking i dekker reduserer belastende arbeid over skulderhøyde, og gir i tillegg en ryddig arbeidsplass med mindre støv. 

Virtuell virkelighet: Ved bruk av VR-briller kan man se det ferdige bygget virtuelt.  Dette oppleves som å befinne seg inne i bygget. Med VR-brillene på får man et komplett synsfelt som flytter seg ettersom man snur på hodet eller ser opp og ned.

Utvidet virkelighet (augmented reality, også kjent som AR): Dette vil si at bimmen eller deler av den blir overlagt brukerens syn ved hjelp av briller. Dermed vil den gi en sammensatt visning av bygget slik det fysisk er bygget, og slik som det er tegnet.

Drift og vedlikehold : Optimaliseres gjennom automatisering, selvstyring og fjernstyring, ut fra tilgjengelig sanntidstilstandsdata (temp inne og ute, luft, lys, lyd, vær, mm). Fjernovervåking av brannalarm og nødlyssystem i BIM. Kameraovervåking med lyd i tekniske rom.

Slik skal Gol sambrukstasjon se ut når den er ferdig. <i>Illustrasjon:  Statsbygg</i>
Slik skal Gol sambrukstasjon se ut når den er ferdig. Illustrasjon:  Statsbygg
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.