Med blomster i hånden og et smil om munnen møtte han pressen utenfor Slottet etter å ha blitt presentert for kongen.
– Jeg er veldig godt fornøyd med å bli samferdselsminister, jeg er veldig glad i ting som beveger seg, sier han med et glimt i øyet.
– Vi har enorme ambisjoner, vi skal bygge mer veier, bedre jernbane og finansiere på en bedre måte enn de rødgrønne. Etter fire år håper jeg folk gir oss større tillit slik at vi kan få til mer, sier han.
Solvik-Olsen tar med seg Bård Hoksrud som statssekretær, et valg som er kontroversielt siden Hoksrud er folkevalgt på Stortinget.
– Han besitter enormt mye kompetanse og blir en viktig del i det laget vi har i Samferdselsdepartementet. Vi har mulighet til å være veldig handlingskraftige. All honnør til de rødgrønne for Nasjonal Transportplan, men vi vil gjøre det enda bedre, sier Solvik-Olsen.
Andre statssekretærer blir John-Ragnar Aarset (H) ) og Jon Georg Dale (FrP). Som politisk rådgiver er Reynir Johanesson (FrP) utnevnt.
Satsingsområde
Ketil Solvik-Olsen blir dermed statsråd for et av den nye regjeringens viktigste satsingsområder, og får i oppgave å gjennomføre svært ambisiøse lovnader med særlig satsing på veg. Både Høyre og Fremskrittspartiet har lovet mere penger inn i samferdselspolitikken, samtidig som store omorganiseringer vil komme ved etableringen av et eget vegselskap og økt bruk av OPS-modellen på større vegprosjekter.
Økonom og statsviter
41-åringen kommer fra Time i Rogaland. Han er utdannet innen sosialøkonomi og statsvitenskap, og har bl a master i disse fagene fra University of Toledo, Ohio i USA. Før han ble valgt inn på Stortinget i 2005 hadde han flere lederstillinger i blant annet Møller US Import og Leif Höegh & co.
På Stortinget har Solvik-Olsen vært medlem av Finanskomiteen og Energi- og miljøkomiteen. Ved årets valg takket han nei til renominasjon for Rogaland Fremskrittsparti, og har dermed ingen plass i det påtroppende stortinget.