De neste fem årene skal den europeiske romfartsorganisasjonen, ESA, skyte opp 35 bæreraketter av typen Ariane 5.
Med totalt 20 forskjellige separasjonsmekanismer leverer Nammo på Raufoss helt sentrale deler til romprogrammet.
1. april undertegnet de en kontrakt verdt 150 millioner kroner med den europeiske romgiganten EADS.
Produserer 700 motorer
– Totalt skal vi levere 560 separasjonsmotorer for startrakettene og 140 akselerasjonsmotorer for bæreraketten, forteller direktør i Nammos missildivisjon, Morten Brandtzæg.
Nammo har signert en kontrakt på 35 oppskytninger de neste fem årene.
På hver bærerakett, som tar med seg satellitter opp i bane rundt jorden samt utstyr til den europeiske romstasjonen, sitter det 16 separasjonsmotorer. De sørger for at startrakettene skilles fra bæreraketten og fire akselerasjonsmotorer til bæreraketten.
I tillegg leverer Nammo 17 pyrotekniske kontrollenheter på hver rakett.
– Dette er den største romkontrakten lever til norsk industri noensinne, forteller Brandtzæg, og får bekreftende nikk fra Norsk Romsenters administrerende direktør, Bo Andersen.
Sentralt romsenter
Norsk Romsenter, som formidler Norges bidrag til ESA, har hatt en nøkkelrolle i å forhandle frem kontrakten for Nammo. Selskapet har tidligere levert 1000 slike separasjonsmekanismer til det europeiske romprogrammet, men har ikke tatt nye oppdrag for gitt.
– Nammo er teknologisk konkurransedyktig og leverer til en god pris. De tilfredsstiller EADS' økte krav til effektivitet, kostnadsdyktighet og kvalitet, sier Andersen.
EADS er Europas største teknologikonsern, med 118.000 ansatte fordelt på selskaper som Airbus, Eurofighter, Eurocopter og EADS Astrium. Sistnevnte bygger Ariane-rakettene for ESA.
– Dette er den fjerde kontrakten vi har på Ariane. Men EADS er en veldig krevende kunde, som vi jobber langsiktig med. Du må være best på teknologi og pris, forteller Brandtzæg.
Utviklet fra 1980-tallet
Ifølge prosjektleder Turi Røyne Valle leverte de første separasjonsmekanisme til Ariane i 1997. Men arbeidet begynte mye tidligere. Allerede på slutten av 1980-tallet begynte Norsk Romsenter å jobbe for at Nammo skulle få bygge de sentrale komponentene.
– Nå ser vi på utviklingen av en ny generasjon til Ariane 5 ME, som skal i produksjon i 2020, sier hun.