Utbyggingen av ny riksvei 555 med bru over mellom Sotra og fastlandet vest for Bergen, blir den største veikontrakten hittil i Norge, og arbeidet med kontraktsgrunnlaget nærmer seg nå slutten. Det er nå klart at konkurransen om å få bygge kjempeprosjektet kommer til å bli lyst ut i Doffon og TED før jul, opplyser Vegvesenet.

– I første omgang gjennomfører vi en prekvalifisering der vi skal velge tre potensielle OPS-selskap. Planen er å kunne annonsere de tre aktuelle selskapene før sommeren 2020. Deretter blir det dialog- og tilbudsfase, der de aktuelle OPS-selskapene skal forstå prosjektet, utføre nødvendige grunnboringer, befaringer, starte prosjektering og planlegge prosjektet, sier Vegvesenets prosjektleder Arve Tjønn Rinde i en pressemelding.


.jpg)
E10-prosjektet: Vegvesenet får ikke bytte underleverandør
Første befaring i januar
For at aktuelle leverandører skal forstå omfanget og kompleksiteten i prosjektet kommer Statens vegvesen til å inviterer til et informasjonsmøte og befaring allerede i januar 2020.
Endelig kontrakt vil bli signert høsten 2021.
Gigantprosjektet har en prislapp på 17 milliarder kroner, inklusive drift og finansiering over 20 år. Selve byggingen er imidlertid anslått å koste 10 milliarder kroner.
Det er så store summer at norske selskaper i praksis er utestengt fra å bygge og drive prosjektet, mener Jon Sandnes i Byggenæringens Landsforening. Foreningen gikk i oktober ut med sin bekymring over at dimensjonene på veiprosjektet var for store for norske entreprenører.
Entreprenørene må nemlig selv finansiere utbyggingen, siden midlene som er satt av i Nasjonal transportplan, først blir utbetalt når byggingen er ferdig. Det betyr at risikoen blir skyhøy og for stor for det norske markedet, mener Sandnes.
– Han mener smertegrensen for å ta på seg et enkelt prosjekt i Norge ligger mellom tre og fire milliarder kroner.
– Sotrasambandet er altså dobbelt så stort, og da er den norske byggebransjen i praksis er ekskludert fra å delta, sier Sandnes.

Beyonder: – Et norsk produkt produsert i Kina
Utfordrende prosjekt
– Prosjektet skal bygges i et sterkt trafikkert område, tett på bebyggelse, noe som gjør prosjektet ekstra utfordrende. Vegvesenet har derfor allerede startet arbeidet med å legge om høyspentlinja mellom Breivik i Bergen til Bildøy i Fjell, sier Rinde.
Nylig var det gjennomslag i en av kabeltunnelene, og her vil arbeidet med å trekke kablene gjennom starte til sommeren.
– Forberedende aktiviteter er i full gang, slik at vi skal være ferdig med disse i god tid før OPS-kontrakten blir signert. På denne måten er vi med på å sikre rask tilkomst til området og rask oppstart av selve byggingen, sier prosjektlederen.
