BRUER

Norgeshistoriens største veikontrakt blir lyst ut før jul

Arbeidet med kontraktsgrunnlaget er i sluttfasen.

Fra norsk entreprenørhold er OPS-entreprisen blitt kritisert for å være så stor at den ekskluderer norske entreprenører.
Fra norsk entreprenørhold er OPS-entreprisen blitt kritisert for å være så stor at den ekskluderer norske entreprenører. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. des. 2019 - 10:30

Utbyggingen av ny riksvei 555 med bru over mellom Sotra og fastlandet vest for Bergen, blir den største veikontrakten hittil i Norge, og arbeidet med kontraktsgrunnlaget nærmer seg nå slutten. Det er nå klart at konkurransen om å få bygge kjempeprosjektet kommer til å bli lyst ut i Doffon og TED før jul, opplyser Vegvesenet.

Arve Tjønn Rinde tiltrådte som prosjektleder for Sotrasambandet 1. september i år <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Arve Tjønn Rinde tiltrådte som prosjektleder for Sotrasambandet 1. september i år Foto:  Statens vegvesen

– I første omgang gjennomfører vi en prekvalifisering der vi skal velge tre potensielle OPS-selskap. Planen er å kunne annonsere de tre aktuelle selskapene før sommeren 2020. Deretter blir det dialog- og tilbudsfase, der de aktuelle OPS-selskapene skal forstå prosjektet, utføre nødvendige grunnboringer, befaringer, starte prosjektering og planlegge prosjektet, sier Vegvesenets prosjektleder Arve Tjønn Rinde i en pressemelding.

Test av lydsystemet i en av testtunnelene til Statens vegvesen. Oppfinnerne Eugene Zaikonnikov og Tron Vedul Tronstad følger med.
Les også

Bjellelyd skal hjelpe deg ut ved tunnelbrann

Første befaring i januar

For at aktuelle leverandører skal forstå omfanget og kompleksiteten i prosjektet kommer Statens vegvesen til å inviterer til et informasjonsmøte og befaring allerede i januar 2020.
Endelig kontrakt vil bli signert høsten 2021.

Gigantprosjektet har en prislapp på 17 milliarder kroner, inklusive drift og finansiering over 20 år. Selve byggingen er imidlertid anslått å koste 10 milliarder kroner.

Det er så store summer at norske selskaper i praksis er utestengt fra å bygge og drive prosjektet, mener Jon Sandnes i Byggenæringens Landsforening. Foreningen gikk i oktober ut med sin bekymring over at dimensjonene på veiprosjektet var for store for norske entreprenører.

Entreprenørene må nemlig selv finansiere utbyggingen, siden midlene som er satt av i Nasjonal transportplan, først blir utbetalt når byggingen er ferdig. Det betyr at risikoen blir skyhøy og for stor for det norske markedet, mener Sandnes.

– Han mener smertegrensen for å ta på seg et enkelt prosjekt i Norge ligger mellom tre og fire milliarder kroner.

– Sotrasambandet er altså dobbelt så stort, og da er den norske byggebransjen i praksis er ekskludert fra å delta, sier Sandnes.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen er snart klar til bruk. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også

Gigantprosjekt ligger foran skjema

Utfordrende prosjekt

– Prosjektet skal bygges i et sterkt trafikkert område, tett på bebyggelse, noe som gjør prosjektet ekstra utfordrende. Vegvesenet har derfor allerede startet arbeidet med å legge om høyspentlinja mellom Breivik i Bergen til Bildøy i Fjell, sier Rinde.

Nylig var det gjennomslag i en av kabeltunnelene, og her vil arbeidet med å trekke kablene gjennom starte til sommeren.

– Forberedende aktiviteter er i full gang, slik at vi skal være ferdig med disse i god tid før OPS-kontrakten blir signert. På denne måten er vi med på å sikre rask tilkomst til området og rask oppstart av selve byggingen, sier prosjektlederen.

Totalt 500 avtaler om grunnerverv er inngått, og 26 hus må innløses før Vegvesenet kommer i gang med veiprosjektet. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Totalt 500 avtaler om grunnerverv er inngått, og 26 hus må innløses før Vegvesenet kommer i gang med veiprosjektet. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.