En bruttokontrakt innebærer at rederiet får det beløpet det forlanger for å dekke utgiftene til drift av fergene, og sender inntektene videre til fylkeskommunen. Utgiftene for skattebetalerne blir derfor mye mindre enn kontraktsummen.
Forrige kontrakt som ble inngått for disse sambandene var en nettokontrakt. Det vil si at rederiene regner ut hva netto utgifter til drift av sambandene blir, og gir et anbud basert på det.
- Vi synes det er bedre at oppdragsgiver tar risikoen for framtidige trafikkinntekter enn at rederiene gjør det, sier fungerende seksjonsleder for fergeseksjonen i Region Midt, Knut Arve Orten Lie. - Trafikken kan utvikle seg annerledes enn forutsatt, for eksempel på grunn av nye bomstasjoner. Dessuten er det fylkestinget som fastsetter takstene, sier han.
De tre sambandene er Sulesund-Hareid, Årvik-Koparnes og Larsnes-Åram-Voksa-Kvamsøya. Det første skal drives i 4 år fra 1. januar 2015. De to andre i 7 år fra samme dato. Vegvesenet har opsjon på å forlenge kontrakten for Sulesund-Hareid med ett år og de to andre kontraktene med inntil to år.
Fergene mellom Sulesund og Hareid fører fylkesveg 61 over Sulafjorden like sør for Ålesund. De to andre sambandene krysser fjorder som skiller kommunene Vanylven og Sande.
Norled har ansvar for driften av de tre sambandene i inneværende periode. Fjord 1 har også gitt anbud på drift i neste periode, men den anbudssummen er ikke offentliggjort.