Med andre ord er det alt annet enn potent motorbrumming og svidd gummi som skal få det til å bruse i blodet på et kresent, franskt motorpublikum.
I Shell Eco-marathon er det nemlig ikke om å gjøre å kjøre fortest, men lengst på minst mulig drivstoff.
I klassen Urban Consept skal North-1 konkurrere i verdens største øko-løp for biler som blir arrangert for 24. gang.
Det er med 200 team fra 18 land – til sammen 3000 deltakere fordelt på klassene Prototype og Urban Consept.
Skolebil
Bak North-1 står 19 studenter fra Høgskolen i Østfold.
Utviklingen av bilen har vært et tverrfaglig samarbeid der fem linjer har utgjort 10 hovedprosjekter på kjøretøyet.
Studentene kommer fra Industriell Design, Innovasjon, IT, Digital Medieproduksjon og Samfunnsfag. I tillegg har de samarbeidet med Universitetet på Ås.
Liten og lett
North-1 er en 3,1 meter lang og 1,3 meter bred bil som har et karosseri av polykarbonat. All bæring ligger i rammekonstruksjonen, som er av aluminium.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Cockpiten har et tak av pleksiglass. Motoren er en dieseldrevet Yanmar L-48 med 4,7 hk. Den er modifisert til å gå på biodiesel.
Med riktig drev har bilen en toppfart på ca 100 km/t. Vekten er ca 145 kilo.
Form og miljø
– Tanken bak North-1 er å vise at det er fullt mulig å ikle sosialt bevisst tankegang en attraktiv form, sier prosjektleder Anne Lena Kirkerud.
Selv om miljøvennlighet er grunnpilaren i prosjektet, blir det også lagt vekt på design i Urban Consept-klassen.
– I utviklingen av designen har vi hentet inspirasjon fra Lotus Elise og Smart Roadster. Vi konstruerte først en 3D-modell som ble basis for produksjonen, sier Kirkerud.
Hun presiserer at North-1 ikke hadde blitt en realitet uten hjelp utenfra.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
– Finansielt startet vi med 0 kroner, så vi har vært helt avhengige av samarbeidspartnerne våre som har produsert karosseri og chassis.
Energiutfordring
Informasjonssjef i Norske Shell, Jacob Olsbø, synes det har vært spennende å følge det norske teamet på veien mot Nogaro.
– Det er flott å se hva de har fått til. Vi står overfor en energiutfordring globalt sett, så det er viktig å tenke alternativt. Med den transportveksten vi har i verden i dag, vil behovet for energi øke, samtidig som oljereservene går nedover, sier Olsbø.
Hard kamp
Han tror imidlertid at North-1 vil møte tøff motstand i Shell Eco-marathon.
– Dette er en helt ny bil. For eksempel hadde det sveitsiske teamet brukt 10 år på å utvikle bilen som de vant med i fjor. Omregnet fra hydrogen til bensin, greide denne bilen å kjøre 4000 kilometer på utrolige 1 liter bensin. Mange av de andre teamene som deltar har også brukt flere år på utviklingen av bilene, sier Jacob Olsbø.
TU.no kommer med mer fra Shell Eco-marathon i neste uke.