Ubåten ARA San Juan forsvant sporløst 15. november i fjor med et mannskap på 44 om bord. Nå skal et norsk skip være på vei for å hjelpe til med letingen.
Ifølge VG melder den argentinske avisen Clarin at det norske skipet Seabed Constructor er leid inn av det amerikanske selskapet Ocean Infinity, som bistår den argentinske hæren i letearbeidet.
Ubåten ARA San Juan meldte november i fjor fra om tekniske problemer, og kom aldri tilbake til marinebasen den dro fra. Tross omfattende leteaksjoner siden da, er ubåten ennå ikke funnet.
Mens håpet om å finne overlevende er ute for lengst, har Argentina utlovet en dusør på 5 millioner dollar for opplysninger som kan lede til at ubåten blir funnet.
- Fremtidens løsninger: Her er systemet som gjør skipperen bedre (TU Ekstra)
Samarbeider med ubåter
Ifølge avisen Clarin har skipet med seg fem ubåter til leteområdet ute i havet, om lag 200 nautiske mil øst for kystbyen Comodoro Rivadavia sør i Argentina.
Eksperter har tidligere uttalt at de tror ubåten imploderte og ble trykket sammen på rundt 400 meters dyp utenfor kysten av Argentina. En uvanlig lyd som ble registrert i området der ubåten antas å ha forsvunnet, tre timer etter at den sist ga lyd fra seg, ble først antatt å ha vært en eksplosjon. Office of Naval Intelligence tror det i stedet kan ha vært lyden av ubåten som imploderte.
Det norske offshoreskipet «Skandi Patagonia» har tidligere deltatt i søk etter ubåten. Sjefen for den argentinske marinen, Marcelo Srur, fikk sparken i kjølvannet av tragedien.
- Les også: Dette er Årets skip 2018
Søkte etter MH370
Teknisk Ukeblad og vår danske samarbeidspartner Ingeniøren har tidligere omtalt hvordan Seabed Constructor deltok i søket etter Malaysia Airlines' savnede MH370, passasjerflyet som forsvant over havet på vei til Beijing med 239 personer om bord.
Letingen etter MH370 var egentlig offisielt avsluttet før Seabed Constructor ble satt inn. Et nederlandsk firma hadde da i løpet av nesten tre år undersøkt 120.000 km2 havbunn uten å finne noe. Bedriften hadde bare brukt én ubemannet ubåt, og den kunne ikke gå dypere enn 4000 meter.
Søkene med skipets ubåt-droner (Hugin) gikk mye raskere, siden åtte ubåter kunne skanne 1200 km2 hver dag. Og de kan gå ned til en dybde av 6000 meter. Kapasitet var dermed betydelig bedre, men flyet ble ikke funnet.
- Norsk teknologi skal gi svar: - Ingen vet hvilke naturskatter som finnes i våre marine nasjonalparker (Ekstra)
Fra Bergen
Forskningsskipet har hjemmehavn i Bergen, og ble sjøsatt i 2014 med plass til en besetning på 102, helikopterplattform og kran på dekket.
Fartøyet ble også mye omtalt i forbindelse med at et britisk firma som leter etter skatter i skipsvrak, hadde leaset det for å utforske et gammelt tysk frakteskip. Skipet hadde den tyske krigsmakten selv senket utenfor Island i begynnelsen av andre verdenskrig for å unngå at den britiske flåten fikk tak i en enorm gullskatt om bord.