SINTEF, NTNU og norsk industri vil være med i utviklingen av fremtidens kommunikasjonsteknologi for europeisk luftfart, skriver SINTEF i en pressemelding.
Grønne traseer
Gjennom et prosjekt til 7,3 millioner kroner skal norske fagfolk kvalifisere seg for å delta i dette arbeidet. Prosjektet skal foregå over fire år og er delfinansiert av Norges forskningsråd.
– Ett av målene er å skissere kommunikasjonsløsninger med så høy kapasitet for datautveksling at det blir mulig å tildele miljømessig optimale flytraseer til hvert enkelt fly, sier prosjektleder Jan Erik Hakegård ved SINTEF IKT.
Slike "grønne" traseer går i hovedtrekk ut på at flyene kan fly direkte fra A til B uten omveier, for på den måten å minimalisere drivstofforbruk og klimagassutslipp.
Industrien er med
Utviklingen på luftfartskommunikasjon bestemmer i grove trekk hvor tett fremtidens flytrafikk kan bli uten at det må inngås kompromisser på sikkerhet.
Internasjonalt satses det store ressurser på utviklingen av slike kommunikasjonssystemer, og det nye norske prosjektet er et bidrag til denne satsingen.
Med seg på laget har SINTEF og NTNU fått selskapene Kongsberg Defence and Aerospace, Jotron, Thales Norway og Park Air Systems Norway . Prosjektet vil også inkludere et doktorgradsstudium ved NTNU.
– Målet er å skaffe norske fagmiljøer innflytelse overfor de organene som beslutter hvilke framtidige kommunikasjonsløsninger det europeiske luftfartsmiljøet skal gå for, sier Hakegård.
Påvise kapasitet
Prosjektet skal påvise hvor stor kapasitet det praktisk og teoretisk er mulig å bygge inn i luftfartens kommunikasjonssystemer, både på dagens frekvensbånd og på de frekvensbåndene det er mest sannsynlig at luftfarten fremover blir tildelt.
Prosjektet har fått navnet Spektrumeffektiv kommunikasjon for framtidige aeronautiske tjenester (SECOMAS).