Norsk/italiensk AF fikk medhold av KOFA

Et norsk/italiensk arbeidsfellesskap ga det laveste anbud på Tjernfjelltunnelen i Nordland i fjor sommer. Vegvesenet avviste anbudet fordi man mente at de to som sto bak ikke var kvalifiserte. De klaget på avgjørelsen, og har nå fått medhold av KOFA.

Den røde linjen viser hvor langt Tjernfjelltunnelen var drevet for en måned siden. Arbeidsfellesskapet som etter KOFAs mening skulle hatt jobben, har ikke avgjort hva man skal gjøre med saken.
Den røde linjen viser hvor langt Tjernfjelltunnelen var drevet for en måned siden. Arbeidsfellesskapet som etter KOFAs mening skulle hatt jobben, har ikke avgjort hva man skal gjøre med saken. Bilde: Statens vegvesen
2. mars 2017 - 01:30

Arbeidsfellesskapet går under betegnelsen ToK Joint Venture. Det består av Kolbjørn Nilsskog fra Mosjøen (KNAS) og Toto Construzioni Generali fra Chieti.

ToK Joint Venture ville ha 275 millioner kroner for å drive Tjernfjelltunnelen. Hæhre Entreprenør ville ha 45 millioner mer, men fikk likevel kontrakten.

Bakgrunnen for avvisningen av det laveste anbudet var et krav i konkurransegrunnlaget om at entreprenøren måtte ha erfaring fra arbeid av samme art og vanskelighetsgrad.

Erfarne italienere

Toto Construzioni Generali har vært med på mange tunnelprosjekter, men Vegvesenet mente at disse i liten grad kunne vektlegges - enten fordi de var for gamle, eller fordi tunnelene det ble henvist til ble drevet på en annen måte enn den måten Tjernfjelltunnelen skulle drives.

5. september i fjor klaget KNAS på avgjørelsen på vegne av arbeidsfellesskapet. Den ble avvist, og Hæhre Entreprenør fikk kontrakten 20. september. Ni dager senere ble saken bragt inn for KOFA (Klagenemnda for offentlige anskaffelser). 27. februar falt avgjørelsen.

En viktig grunn til at KNAS har fått medhold er at KOFA mener  at kravet om at anbyderne skal ha erfaring fra en spesiell måte å drive tunneler på, ikke går klart fram av konkurransegrunnlaget.

 

Mulig erstatningskrav

 

Gunnar Nilsen som er HMS- og prosjektleder i KNAS, er forløpig usikker på hva avgjørelsen betyr. Det som er sikkert er at Hæhre Entreprenør beholder kontrakten.

- Vi vurderer om vi skal kreve erstatning. For vår partner er det viktigst at de har fått medhold. Avvisningen ga dem en ripe i lakken. For oss har den fått økonomiske konsekvenser. Da det så ut til at vi skulle få jobben, la vi oss høyere på noen oppdrag og unnlot å gi pris på andre, sier Gunnar Nilsen.

Tjernfjelltunnelen får T9,5-profil og en lengde på 3 230 meter. Den inngår i riksveg 77 i Saltdal kommune, også kjent som Graddisvegen. Det er en mellomriksveg som går gjennom Junkerdalen. Tunnelåpning er planlagt i oktober 2019.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.