Opera Softwares hederskronte nettlesere for Windows er med 1,5 millioner brukere nummer tre i verden - etter markedslederne Microsoft Internet Explorer og AOL/Netscape.
- Operas status som bare en av mange alternative nettlesere for Internettbrukere er over. Nå plasserer vi oss midt i nettleserkrigen. Fra nå av kan alle få den beste tilgjengelige Internett-opplevelsen gratis, sier selskapets direktør Jon S. von Tetzchner i en pressemelding.
Opera 5.0 finansieres gjennom en enkelt bannerannonse som blir lastet ned i nettleseren hver uke.
Programvarens fordeler er at den tar svært lite plass på harddisken og legger beslag på lite av PC-ens arbeidsminne. Den er også regnet for å være svært hurtig, og har en del nyttige funksjoner, som muligheten til å zoome inn og ut.
En enkel og rask e-posttjener og chat-modul følger også med programvaren, som skal deles ut med tekniske tidskrifter verden over.
Teknisk Ukeblad er med på lanseringen. I årets siste utgave av bladet, vil alle abonnenter få med en CD-ROM med Opera nettleser, tilbud om gratis internettilknytning, kataloger, spill samt flere demoversjoner av kjente programmer.