MARITIM

Norsk rederi får EU-støtte til å utvikle skip drevet av hydrogen lagret i olje

Østensjø og Edda Wind er blant 17 partnere som får 160 millioner kroner.

Edda Breeze til kai i Oslo i september i fjor.
Edda Breeze til kai i Oslo i september i fjor. Arne Fenstad
Arne FenstadArne FenstadJournalist
2. feb. 2023 - 12:15

EU-prosjektet Ship-aH2oy har som ambisjon å utvikle LOHC (liquid organic hydrogen carrier) som drivstoff til havgående skip.

De tyske samarbeidspartnerne har utviklet løsninger for å mette en olje med hydrogen. Om bord i skipet kan hydrogenet tappes fra oljen og brukes for framdrift. 

EU-prosjektet skal etter planen utvikle en standardmodul som kan gi opptil 1 MW kontinuerlig effekt. De skal videre undersøke om dette kan oppskaleres til 3 MW. Med en eller flere slike moduler kan større skip seile utslippsfritt, heter det i en pressemelding.

LOHC anses som tryggere enn trykksatt og flytende hydrogen.

Vis mer

Havvindskip

De norske partnerne Østensjø rederi og Edda Wind er blant 17 partnere som får 160 millioner kroner gjennom prosjektet. Pengene skal fordeles over fem år.

Rederiene har tidligere fått 25,5 millioner kroner i støtte fra Enova til formålet.

TU var om bord i Edda Winds første havvindskip Edda Breeze i september i fjor. I skipet har de satt av plass til LOHC-teknologien, men inntil teknologien er utviklet bruker de plassen som bordtennishall. 

I dag fungerer LOHC-rommet som bordtennishall, men planen er at det skal romme brenselceller og utstyr for å hente hydrogen ut av olje i 2025 eller 2026. F.v. flåtesjef Olav Tveit i Østensjø rederi og styreleder Håvard Framnes i Edda Wind. <i>Foto:  Arne Fenstad</i>
I dag fungerer LOHC-rommet som bordtennishall, men planen er at det skal romme brenselceller og utstyr for å hente hydrogen ut av olje i 2025 eller 2026. F.v. flåtesjef Olav Tveit i Østensjø rederi og styreleder Håvard Framnes i Edda Wind. Foto:  Arne Fenstad
Etter at testperioden med pilot nummer to i Vatsfjorden er over, sikter World Wide Wind mot bygging av en større demo-turbin med effekt på 2,4 MW. Teknisk sjef Rune Strømquist, til venstre, her sammen med Stian Valentin Knutsen.
Les også

Utsira Nord: Kan ta i bruk en helt ny type havvindturbin

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.