Kjøpesummer er på 60,5 millioner kroner. Avtalen vil bli gjennomført etter at konklusjonen på Due dilligence-prosessen foreligger innen 1. august.
Opera Wireless sin produktportefølje består av innebygde softwareløsninger og hardwaredesign for trådløse enheter basert på 3G, Bluetooth, Wi-Fi og DVB-teknologi. Opera Wireless har ingen ting med nettleserselskapet Opera Software å gjøre.
Sosiale nettverk for kundene
Selskapet, som har sitt hovedkontor i Madrid i Spania, utvikler i tillegg multiplattform sosiale nettverk for sine kunder.
Opera Wireless har rundt 25 medarbeidere.
Skiller ut Offshore Technology
– Dette oppkjøpet representerer det første skrittet for Blom på veien mot et sterkere grep om verdikjeden for geografisk informasjon, sier Blom-direktør Dirk Blaauw.
Blom ASA er for tiden inne i en fisjonsprosess, hvor forretningsområdet Offshore Technology blir skilt ut og notert på Oslo Børs under et nytt selskapsnavn. Forretningsområdet Geographical Information vil etter dette alene utgjøre Blom ASA.
Skaper to børsnoterte selskaper
Det strategiske målet med fisjonen er å skape to separate børsnoterte selskaper, som hver for seg har tydelige strategiske ambisjoner og fokus.
Oppkjøpet av Opera Wireless Holdning er det første betydelige strategiske grepet de tar for utvidelser av virksomheten innen verdikjeden for trådløs geografisk informasjon.
Vil ha mobiltelefonikunder
– Oppkjøpet av Opera Wireless betyr at Blom ASA sin GI-divisjon får på plass en vertikal utvidelse i verdikjeden. Det siste året har vi brukt betydelige ressurser på oppbygging av Pictometry-databasen, og oppkjøpet av Opera Wireless vil gjøre det lettere for oss å kapitalisere på denne investeringen, fordi vi kan tilby nye og innovative produkter. Det vil igjen bety at vi øker sjansen for tilfang av nye kunder innen områdene navigasjon og mobiltelefoni, sier Blaauw.
Se selv hva som ble sagt
Se webcast fra pressekonferansen i formiddag.