ICILS 2013 er den første internasjonale studien av digitale ferdigheter blant ungdomsskoleelever og bruk av digitalt verktøy på skolen, hjemme og andre steder.
Til tross for relativ lav bruk av datateknikk på skolen, ligger norske niendeklassinger godt over gjennomsnittet i kunnskap om informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT).
Mangler digital kompetanse
Både kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og nestleder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, reagerer på at norske lærere ifølge undersøkelsen bruker mindre datateknikk i undervisningen enn det internasjonale gjennomsnittet:
– Det er viktig at skolene blir enda bedre til å gi lærerne muligheten til å utvikle sin digitale kompetanse. Over halvparten av lærerne opplever at skolen ikke i tilstrekkelig grad har lagt til rette for dette, selv om lærerne ønsker det, sier Handal.
I undersøkelsen er norske lærere mer positive til bruk av IKT i undervisningen enn lærerne i de andre landene i undersøkelsen.
Les også: Regjeringen fjerner muligheten for å gå rett fra yrkesfag til ingeniørutdanning
Flinke jenter
Norske elever ligger generelt over snittet sammenlignet med de 17 andre landene. Tsjekkiske elever skiller seg ut i toppen, norske er i sjiktet like under.
Jentene presterer bedre enn guttene på testen i alle land som er med, også i Norge.
Undersøkelsen rangerer elevene på fire nivåer og viser at Norge har flere elever på de to øverste ferdighetsnivåene enn gjennomsnittet: 30 prosent av de norske elevene skårer her, mot 23 prosent av elevene i de 18 landene sett under ett. Bare Tsjekkia skårer bedre.
Hjemmelært
I spørreundersøkelsen svarer bare 8 prosent av norske elever at de bruker digitalt verktøy daglig på skolen, mens 75 prosent bruker datamaskin hjemme daglig.
Samtidig sier flere norske elever enn det internasjonale gjennomsnittet at de har lært digitale ferdigheter på skolen om hvordan de skal forholde seg til kilder og informasjon på nett.
Studien omfatter 60.000 elever i 8. og 9. klasse på mer enn 3.300 skoler. Den består av en test på kunnskapsnivå, supplert av spørreundersøkelse og data fra nesten 35.000 lærere.
Blant deltakerlandene er Norge, Tyskland, Danmark, Sveits og Nederland fra Vest-Europa. Bare Tyskland og Norge rangeres, ettersom det er mangelfulle data fra de andre landene.
De øvrige landene er Litauen, Tyrkia, Kroatia, Russland, Tsjekkia, Polen, Slovakia, Slovenia, Australia, Chile, Korea og Thailand.
Les også:
Kontraktene renner inn for IT-Norge, men næringen mangler 20.000 hoder
Nå vil Dragonbox-skaperne lære barna dine geometri
Fikk E i programmering. Nå lager hun IT-løsninger for byggebransjen