SOLENERGI

Norsk sol-eksplosjon: – Vi har ristet på ketchup-flasken i tre år. Nå løsner det

Dobler solkraftproduksjonen i år.

Kraftig vekst for solkraft i Norge: Onsdag åpnet Rema1000 Oslos første dagligvarebutikk med solceller på taket på Bjørndal i Oslo. Her skal 700 kvm med solceller produsere 83,000 kWh årlig, og dekke 15% av butikkens energiforbruk. Butikken er et av en rekke næringsbygg som får solceller på taket i år.
Kraftig vekst for solkraft i Norge: Onsdag åpnet Rema1000 Oslos første dagligvarebutikk med solceller på taket på Bjørndal i Oslo. Her skal 700 kvm med solceller produsere 83,000 kWh årlig, og dekke 15% av butikkens energiforbruk. Butikken er et av en rekke næringsbygg som får solceller på taket i år. Bilde: Rema1000/Multiconsult/TU.no
11. aug. 2016 - 11:59

Onsdag åpnet matvarekjeden Rema 1000 sin første matbutikk med solceller på taket. Filialen på Bjørndal blir Oslos første dagligvarebutikk med solpanel, finansiert ved hjelp av Oslo kommunes støtteordning for solenergi. 

Matbutikken er et av en rekke næringsbygg i Norge som får solcellepanel på taket i år.

Fra 2014 til 2015 økte utbyggingen av solkraft i Norge med 10 prosent til totalt 2,45 megawatt. For 2016 ser det ut til at veksten tar helt av.

I år ligger det an til at Norge får mer enn en dobling i installert solkraftkapasitet, med en vekst på over 150 prosent i 2016. Og det er nettopp næringsbygg som står for det meste av veksten. 

Dette er konklusjonen etter at TU.no har tatt en ringerunde til de største solcellepanel-leverandørene i Norge.

De fire leverandørene er bedt om å gi nøkterne anslag over hvor mye solcellepanel de rekker å installere rundt om i landet løpet av 2016.

Stemmer leverandørenes anslag, gir det alene en betydelig vekst for solenergi i Norge. I tillegg kommer anlegg montert av mindre leverandører, og ikke minst anlegg som ikke blir koblet til strømnettet.

Eksplosiv vekst: 2016 ser ut til å bli året hvor solkraft for alvor ser ut til å ta av i Norge, selv om omfanget fortsatt er beskjedent i forhold til våre naboland. <i>Foto: Multiconsult</i>
Eksplosiv vekst: 2016 ser ut til å bli året hvor solkraft for alvor ser ut til å ta av i Norge, selv om omfanget fortsatt er beskjedent i forhold til våre naboland. Foto: Multiconsult

Ketchup-effekt

Den leverandøren som bygger desidert mest i 2016 er Fusen på Lørenskog, som blant annet står bak Norges største solcelle-anlegg på taket av Askos Vestby-lager

Ifølge solenergi-gründer Thor Christian Tuv vil selskapet montere solcellepanel med en installert effekt på totalt 3 megawatt innen årskiftet.

Det er alene en halv megawatt mer enn det som ble montert i Norge i hele fjor. 

I tillegg til utvidelsen av solcelleanlegget på Vestby, skal Fusen blant annet sette opp nok et gigantisk solcelleanlegg for Norgesgruppen i år, et anlegg på 1300 kWp på lagertaket til Unil i Våler. 

Tuv mener 2016 blir året hvor vi ketchup-effekten for alvor slår til for den lille norske solbransjen.  

– Jeg startet opp i 2012 og har jobbet flere år uten lønn. Vi har ristet på ketchup-flasken i tre år. Nå løsner det, sier Tuv til Teknisk Ukeblad. 

Lagertak og barnehager

Den nest største leverandøren, Fredrikstad-baserte Solcellespesialisten, anslår at selskapet vil sette opp solcellepanel tilsvarende 2 megawatt i løpet av året.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Sun-net i Grimstad, som har lagt 4.500 kvadratmeter med solcellepanel på lagertaket til Asko i Lillesand (720 kWp), regner med å installere totalt 850 kWp i løpet av året.

Planlegger flere: Onsdag åpnet Rema1000 sin første dagligvarebutikk med solceller på taket. - Målet vårt er å høste nye erfaringer slik at vi skal kunne installere solcelleanlegg på flere av våre butikker, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer. På bildet, fra venstre: Fossum Beyer, byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap) og solpanelmontør Per Urdahl i Solel. <i>Foto: Solel</i>
Planlegger flere: Onsdag åpnet Rema1000 sin første dagligvarebutikk med solceller på taket. - Målet vårt er å høste nye erfaringer slik at vi skal kunne installere solcelleanlegg på flere av våre butikker, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer. På bildet, fra venstre: Fossum Beyer, byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap) og solpanelmontør Per Urdahl i Solel. Foto: Solel

Oslo-baserte Solel vil montere totalt 289 kWp i år, inkludert det som blir en av Norges første barnehager med solcelle-anlegg i Norge, Kistefosdammen barnehage i Heggedal (52,5 kWp).

Solel står også bak Oslos første matbutikk med solcelle-anlegg. Onsdag innviet byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap) det nye solcelleanlegget (111 kWp) på taket av Rema1000 på Bjørndal.

Her skal 410 paneler kunne levere rundt 83.000 kilowattimer i året, og dekke 15 prosent av energibehovet til butikken.

Mer konkurranse

Sol-gründer Per Urdahl sier interessen for solceller er svært høy, men at salget går litt tregere i år enn i 2015, blant annet på grunn av høyere konkurranse i markedet. Men han er ikke bekymret for å få for lite å gjøre framover.

– Det som kommer til å få markedet til å ta av, er når folk kan selge overskuddstrøm til strømnettet og få godt betalt for det. Vi vet at mange strømselskap tenker på å tilby solcellepaneler og tilpasse produkter som gjør det enkelt for private å selge overskuddstrøm til nettet, sier Urdahl i Solel, og viser til plusskundeordningen som trer i kraft ved årsskiftet. 

Veksten for norsk solenergi overgår forventningene til solekspert Bjørn Thorud i Multiconsult, som har god oversikt over bransjen. 

– Det er et bra trykk i bransjen om dagen. Vi møter også mange som ønsker å starte opp nye sol-selskaper. Ikke bare som leverandører av solpanel-systemer, men med mer utradisjonelle, spennende forretningsmodeller, gjerne knyttet opp mot smartgrid-løsninger, sier Thorud.

Størst vekst for solkraft på næringsbygg: Flere av de nye solcelle-anleggene på norske næringsbygg er enorme, noe som gjør stort utslag på statistikk-estimatene for 2016. Det første solcelle-anlegget til Rema1000 (bildet) er beskjedent i forhold (111 kWp) <i>Foto: Rema1000</i>
Størst vekst for solkraft på næringsbygg: Flere av de nye solcelle-anleggene på norske næringsbygg er enorme, noe som gjør stort utslag på statistikk-estimatene for 2016. Det første solcelle-anlegget til Rema1000 (bildet) er beskjedent i forhold (111 kWp) Foto: Rema1000

Størst vekst for næringsbygg

I 2015 var det størst vekst for solcellepanel til eneboliger. I år ser det ut til at store deler av solkraft-utbyggingen foregår på toppen av næringsbygg.

Fusen, den største leverandøren, installerer bare på næringsbygg, mens den aktøren som leverer mest til privatmarkedet, Solcellespesialisten, i år har 70 prosent av leveransene til næringsbygg.

– En årsak til at næringsmarkedet blir størst i år, er nok at man klarte å rydde opp i elsertifikatmarkedet slik at det blir mulig for eiere av større solcellanlegg å få elsertifikater for hele solkraftproduksjonen, samtidig som de kan ta del av plusskundeordningen, sier Thorud. 

Fikk gjennomslag for mer subsidier

NVE ville opprinnelig nekte plusskunder, altså de som produserer for eksempel solkraft selv og selger overskuddet til strømnettet, å få elsertifikater for hele kraftproduksjonen.

Dermed forsvant lønnsomheten i mange potensielle anlegg. NVE ble imidlertid overkjørt av Stortinget, som bestemte at plusskunder likevel skal kunne få elsertifikater, også for den strømmen de bruker lokalt.

Endringen har ført til at flere større solkraftanlegg nå blir lønnsomme.

For mindre solcelle-anlegg, for eksempel på eneboliger, vil det normalt ikke være lønnsomt å søke om elsertifikater for el-produksjonen, på grunn av det høye registreringsgebyret man må betale for å sende søknad.

Mange flere eneboliger

Likevel forventer Thorud sterk vekst også i privatmarkedet, blant annet fordi aktører som Otovo har kommet på banen.

Oppstartsselskapet skaffer og monterer solcellepanel og tar en månedlig avgift for utleie. Terskelen for å skaffe solpanel på taket er dermed blitt svært lav, og Otovo nådde målet om 100 kunder i 2016 allerede i mai. På sikt har selskapet et mål om 5000 nye solpanel-kunder i året fra 2018.

– Jeg blir ikke overrasket om de endelige 2016-tallene blir høyere enn 150 prosent vekst, sier Thorud til TU.no. 

Forventer fortsatt vekst

Selv om veksten i installert solkraftkapasitet blir formidabel i 2016, påpeker Thorud at Norge fortsatt er i startgropa når det kommer til solenergi. 

– Det er fortsatt veldig tidlig i utviklingen. Vi merker at det fortsatt er veldig lav kompetanse om solenergi i Norge, selv om den er kraftig økende. Men vi forventer at økningen i volumene fortsetter. Vi er allerede i gang med prosjekter som skal bygges til neste år, sier Thorud. 

Lilleputt: Selv om utviklingen av solkraft ser ut til å bli eksplosiv i Norge i 2016, er omfanget svært beskjedent sammenlignet med utbredelsen av solkraft i Danmark og Sverige.  <i>Illustrasjon: Multiconsult</i>
Lilleputt: Selv om utviklingen av solkraft ser ut til å bli eksplosiv i Norge i 2016, er omfanget svært beskjedent sammenlignet med utbredelsen av solkraft i Danmark og Sverige.  Illustrasjon: Multiconsult
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.