Det norske videokonferanseselskapet Tandberg er et lyspunkt i finanskrisen. De melder om en vekst på topplinjen på 17 prosent til en omsetning på hele 225,5 millioner dollar. Driftsresultat før avskrivninger og spesielle poster økte med hele 25 prosent.
—Det er flere årsaker til at vi fikk et så godt resultat. For det første gjør vi det veldig bra i den internasjonale konkurransen, men vi så også at mang bedrifter brukte litt ekstra penger på slutten av fjordåret som kom oss til gode. Likevel ser vi at markedet preges av at beslutningene sitter lener inne og salgsprosessene trekker ut i tid. Summen av dette ble likevel meget god og oss sier Tandbergs europasjef, Geir Olsen, på telefon fra London.
Olsen peker også på at den rasjonaliseringseffekten som ligger i videokommunikasjon i stedet for å reise fysisk når frem til stadig flere.
— Dette er ikke noe nytt. Allerede på 30-tallet så vi hvordan man tok i bruk teknologi som var oppfunnet på 20-tallet for å øke produktiviteten og vi har sett flere ganger siden hvordan kriser gjør at folk leter etter billigere og mer rasjonelle løsninger, sier Olsen. ORV