– Vi har en relativt stabil deltakelse fra firma uten fast tilknytning til Norge, men det er ingen økende trend, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin, som har ansvar for byggherreområdet i Vegdirektoratet til vegnett.no
En sjettedel av Vegvesenet utbyggingskontrakter med en samlet verdi på 2,4 milliarder kroner gikk til utenlandske entreprenører i 2016. Snittet siden 2010 er 2 milliarder kroner i årsomsetning.
Hvem er «utledninger»?
Definisjonen av «utlending» er ikke helt enkel, påpeker Sandvin.
– Vi har utenlandske entreprenører som har fått en fot i markedet ved å kjøpe opp norske selskap. Vi har for eksempel velkjente tyske selskap som kommer med en tysk organisasjon og leier inn kompetanse når de utfører arbeid i Norge. Atter andre har norske heleide datterselskap. NCC og Skanska regner vi som norske selv om de har svenske moderselskap ettersom disse har lange tradisjoner og har norske datterselskap.
OPS-kontraktene
I forarbeidet til OPS-kontraktene, som er svært store kontrakter, har Vegvesenet kommunisert med det internasjonale markedet. Utledninger er med i konkurransen om kontrakten rv.3/rv.25 Løten – Elverum, der konkurransen pågår. Det spesielle med OPS er at selskapet som vinner kontrakten skal stå for finansering, bygging og drift.
Internasjonalt regelverk
– Det skal ikke underslås at enkelte kontrakter med utlendinger har gitt oss hodebry. På den annen side har utlendinger gjort store og krevende arbeider i Norge på en svært god måte. Vi er underlagt et regelverk som forutsetter at kontrakter lyses ut i det europeiske markedet. Det er vårt oppgave som byggherre å få det beste ut av den internasjonale konkurransen, sier Sandvin.