FORSVAR

Norske F-16 skal selges – må komme andre nasjoner i forkjøpet for å få best pris

Satser på å selge minst 28 jagerfly i én bolk.

Norske F-16 på Bodø flystasjon klargjøres i forbindelse med en øvelse i 2017.
Norske F-16 på Bodø flystasjon klargjøres i forbindelse med en øvelse i 2017. Malin Instanes / Luftforsvaret
29. okt. 2019 - 05:15

Om to år fra nå skal de siste F-16-flyene fases ut fra Luftforsvaret.

331-skvadronen i Bodø skal levere QRA-beredskap for Nato («Quick Reaction Alert») med F-16 ut 2021, men etter dette overtas denne jobben av F-35 fra Evenes.

Det er snart 40 år siden Norge fikk levert det første av 72 bestilte F-16 Fighting Falcon. Selv om dette begynner å bli velbrukte fly, er de kjærlig tatt vare på og kan fortsatt ha en verdi.

Nå er Forsvarsmateriell (FMA) i gang med å sondere markedet og undersøke om hva slags muligheter som finnes for å selge jagerflyene.

Så tidlig som mulig

Norge har et forsprang på en del F-16-nasjoner når det gjelder å erstatte disse med F-35, som for eksempel Danmark, Belgia og Nederland. For at avhendingsprosjektet skal bli en suksess, er det vesentlig å beholde denne ledertrøya:

– Det er antatt at den norske markedsposisjonen vil svekkes etter hvert som andre nasjoner setter sine F-16-flåter på bakken, slik at det er nødvendig å gjennomføre avhending på så tidlig tidspunkt som mulig, heter det i et oppdragsbrev fra Forsvarsdepartementet (FD).

Her får FMA oppdraget om å gjennomføre avhending av F-16-systemet på en slik måte at størst økonomisk utbytte oppnås, dog naturligvis innenfor regelverket og i tråd med føringer fra departementet.

1. april i år fløy F-16 fra Ørland for godt. Nå er flyene samlet i Bodø, mens Ørland er en ren F-35-base. <i>Foto: Per Erlien Dalløkken</i>
1. april i år fløy F-16 fra Ørland for godt. Nå er flyene samlet i Bodø, mens Ørland er en ren F-35-base. Foto: Per Erlien Dalløkken

Prøver å selge 57 fly

Norges første F-16 landet på Rygge 15. januar 1980. I dag har Luftforsvaret igjen til sammen 57 F-16 som har vært gjenstand for oppgraderinger kontinuerlig fra de ble levert.

24 av de norske flyene tilhører det som kalles Block 10, mens 33 er F-16 Block 15. Allerede på 90-tallet fikk de 24 Bl 10-flyene nye vinger (tilsvarende Bl 15) og ny horisontal stabilisator (de var fra fabrikken utstyrt med mindre haleflate). I etterkant er det anskaffet nye vinger, inkludert aktuatorer og forkantflaps (lef) også til Bl 15-flyene. Riktignok ikke 33 sett, men 24.

Ifølge FD/FMA går gjeldende plan i all hovedsak ut på å fly 28 F-16 Bl 15 ut året 2021. Resterende maskiner, hovedsakelig Bl 10 og enkelte Bl 15, er stort sett allerede satt på bakken og befinner seg for øyeblikket i varierende teknisk tilstand.

Strategien er å forsøke å selge de 28 maskinene som fases ut sist i én blokk fortrinnsvis til én nasjon, inkludert reservedelspakker. FMA refererer til samtaler de har hatt med potensielle kunder, og at det er ønskelig å kunne tilby maskiner som har igjen minst 1.200 timer levetid.

F-16 fyller drivstoff i et shelter på Bodø flystasjon. <i>Foto: Onar Digernes Aase / Forsvaret</i>
F-16 fyller drivstoff i et shelter på Bodø flystasjon. Foto: Onar Digernes Aase / Forsvaret

Fordeling av flytimer

I oppdragsbrevet får Forsvaret blant annet beskjed om å utrede og anbefale mulige tiltak for at flest mulig av de siste 28 maskinene skal ha minst 1.200 timer flytid igjen på skrog og belyse konsekvensene av dette.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

F-16 er i utgangspunktet konstruert for å klare minst 8 000 flytimer. Gjennomsnittlig flytid på de norske skrogene har passert 6 000 timer, fikk Teknisk Ukeblad opplyst i vår.

– De øvrige maskinene skal også forsøkes å selges, selv om dette medfører omkostninger i forbindelse med reparasjon, komplettering og lignende, dersom dette viser seg å generere positiv inntektsstrøm, skriver departementet.

I tillegg skal vil det også være ønskelig å selge både utrangerte motorer samt øvrige reservedeler. I den forbindelse må Forsvaret vurdere hva slags konsekvenser og kostnader det vil ha når kritiske deler ikke lenger kan plukkes fra fly satt på bakken.

Produseres fortsatt

Det første F-16-flyet ble levert fra General Dynamics-fabrikken i Fort Worth, Texas i august 1978. Senere har Lockheed Martin overtatt virksomheten og det er så langt produsert 4.588 eksemplarer.

Det kommer til å bli flere: Tidligere i år åpnet den nye produksjonslinja i Greenville i South Carolina, og byggingen av de første av 16 F-16 Block 70/72 til Bahrain er i gang. Her skal det også produseres 14 tilsvarende fly for Slovakia og 8 til Bulgaria. Amerikanske myndigheter har også godkjent eventuelt salg av 25 fly til Marokko og 66 fly til Taiwan. Lockheed Martin jobber også hardt for å selge nyeste versjon av F-16 til India, men der vil flyene i så fall hete F-21. I tillegg har Hellas vedtatt å oppgradere 84 av sine fly til den nyeste versjonen.

Dette bildet er fra utrullingsseremonien for det første produksjonseksemplaret av F-16 i august 1978, der vi ser Norge er representert sammen med resten av EPAF-nasjonene som hadde bestilt fly. <i>Foto: Lockhed Martin</i>
Dette bildet er fra utrullingsseremonien for det første produksjonseksemplaret av F-16 i august 1978, der vi ser Norge er representert sammen med resten av EPAF-nasjonene som hadde bestilt fly. Foto: Lockhed Martin

Når det gjelder salg av brukte F-16, har for eksempel Romania kjøpt til sammen 17 fly fra Portugal og skal fortsatt være på jakt etter flere. Også Indonesia har kjøpt brukte F-16, fra USA.

Det sier seg selv at F-16 Block 70 har utviklet seg mye fra YF-16-prototypen som fløy første gang i januar 1974. Flyet har lagt på seg betraktelig, men økt vekt kompenseres med 40 prosent mer skyvkraft fra motorene. Nyeste F-16 har evner som skyver det i retning femtegenerasjons-kampflyene, med ny avionikk og våpenkapasiteter og moderne sensorer, med den nye APG-83 aesa-radaren fra Northrop Grumman i spissen.

Fra avskjæring til multirolle

Flyene Norge brukte på 80- og 90-tallet betegnes som F-16 OCU («Operational Capability Upgrade»). Denne oppgraderingen omfattet blant annet digital motorstyring på motorene (F100-220E) og integrasjon av Kongsberg-missilet Pingvin Mk 3.

F-16V Block 70 er under produksjon på fabrikken som er flyttet til Greenville. <i>Foto: Lockhed Martin</i>
F-16V Block 70 er under produksjon på fabrikken som er flyttet til Greenville. Foto: Lockhed Martin

Den store midtlivsoppdateringen (MLU) ble gjennomført fra slutten av 1990-tallet og bidro til å transformere F-16 fra en antisjø- og kontraluftjager til et multirolle-kampfly med evne til å bruke avanserte og presise luft-til-bakkevåpen.

Denne og senere oppdateringer av flyets programvare, det som kalles «Operational Flight Program» (OFP), har bidratt til å utruste flyet med mer avanserte våpen, sensorer, kommunikasjonsutstyr og egenbeskyttelse. De siste 15 årene har F-16 gjennomgått en rekke OFP-oppdateringer. Disse er M2, M3, M4, M5, M6, M6.5 og S1.

For eksempel kom hjelmsikte, datalink (Link-16), og gps-styrte, såkalte «smarte bomber» (JDAM GBU-31/38) i M3, mens kortholdsmissilet Iris-T kom med M4-oppdateringen.

I sju måneder har alle operative F-16-fly befunnet seg i Bodø. 1. april var det slutt både for 338 skvadron og for F-16-virksomheten på Ørland. Tanken er at å kraftsamle F-16-ressursene i 331 skvadron, sikrer Luftforsvaret en robust skvadronstruktur der ut flyenes levetid.

Det er snakk om kun kort tid før 332 skvadron på Ørland blir operative med F-35A. Det første oppdraget blir trolig å utøve luftkontroll, såkalt «Air Policing» i islandsk luftrom på vegne av Nato i mars 2020.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.