– I løpet av en periode på tre uker med tre planlagte launcher har det særlig vært to som har vært essensielle for oss, sier økonomisjef Alf-Eirik Røkenes i Kongsberg Satellite Services (Ksat).
Den tyske konstellasjonen "Rapid-Eye" som ble skutt opp forrige fredag, og amerikanske GeoEye-1, vil gi årlige inntekter på om lag 20 millioner i året for Ksat, opplyser Røkenes.
– Milepæl
Satellittselskapet har per i dag fire mottakerstasjoner: På Platåberget ved Longyearbyen, på Tromsøya, i Antarktis samt en mindre stasjon i Grimstad.
Fra før opererer Ksat med en omsetning på om lag 200 millioner kroner i året. En inntektsøkning på 20 millioner merkes dermed godt.
– Dette er viktige milepæler i den videre satsingen, sier teknisk sjef Arnulf Kjeldsen til TU.no.
Helkommersielt
De to innbringende satellittsystemene Rapid-Eye og GeoEye 1 er vidt forskjellige når det gjelder både bruksområder og det tekniske, opplyser Kjeldsen.
Rapid-Eye er ikke spesielt høyoppløselig, men består av fem satellitter som samlet sørger for at samme punkt fotograferes en gang hvert 20. minutt. Det gjør systemet attraktivt for å registrere bevegelser, eksempelvis ved naturkatastrofer eller for jord- og skogbruksovervåkning.
GeoEye 1, som ble skutt opp lørdag kveld, er helkommersiell i den forstand at hvem som helst kan kjøpe bildene. GeoEye 1s fortrinn er bilder i hittil uovertruffen oppløsning på det kommersielle markedet, noe blant annet Google Earth har bitt seg merke i.
Dekker polene
Det at Ksat har bakkestasjoner i posisjon til å ta imot signaler nær begge polene, er blant hovedårsakene til at selskapet er i posisjon til å få slike oppdrag, mener Arnulf Kjeldsen.
Den største og mest omfattende stasjonen, på Longyearbyen, brukes til Rapid-Eye-satellittene, mens stasjonene på henholdsvis Tromsøya og Antarktis skal brukes til amerikanske GeoEye 1.
Ksat skal være i kontakt med satellitten 10 ganger om dagen fra Tromsø og 10 ganger fra Trollsat i Antarktis. Trollsat ble også brukt til overvåking under launchen lørdag.
– Det vi tar ned fra satellitten nå er testdata, og instrumentene om bord fungerer som forventet. Selve overføringen av bilder kommer senere, og vil trolig kunne være kommersielt tilgjengelig om 1-2 måneder, sier Kjeldsen til TU.no.