NB: Klikk og dra i videoen for å navigere rundt mens den spiller. For å se 360-video trenger du en normalt rask datamaskin og nettlinje. Pass på at du ikke kjører for mange programmer samtidig. 360-videoen vises ikke på mobil.
Den norske helikoptervirksomheten offshore er sikkerhetsmessig i internasjonal toppklasse.
Alt ligger til rette for ytterligere styrking av kompetanse- og sikkerhetsnivået med en ny simulator på plass her til lands for det mest utbredte transporthelikopteret på norsk sokkel, Sikorsky S-92A.
Simulatoren er av den mest avanserte typen, en såkalt level D «full flight-simulator». Den befinner seg på Stavanger Learning Center som Flight Safety International (FSI) åpnet på Sola mandag.
Les også: 11 av 12 helikopterulykker i Nordsjøen skjedde i britisk sektor
Treningsscenarioer
I videoen kan man få en liten smakebit på hvordan helikopterflygerne trener i simulator.
Philip Wolfendale er programsjef for S-92 i Flight Safety International og tar plass i venstresetet i simulatoren (av kameratekniske årsaker - helikopteret flys vanligvis fra høyresetet). Bak sitter simulatoringeniør Martyn Morris og fyrer på med forskjellige scenarioer og værforhold for Wolfendale.
For eksempel trener han prosedyrer for landing på helidekk offshore med bortfall av den ene motoren. Vi får også se en ordinær ILS-innflyging til Sola.
Den høyoppløste utsikten er på 220 x 60 grader. For en flyplass som Sola er det lagt vekt på å gjøre alle omgivelser så virkelighetsnær som mulig. Oljeinstallasjonene er imidlertid generiske.
I slike «full flight-simulatorer», er cockpiten i bevegelse og alle avioniske systemer er identisk med den flygende versjonen.
Simulatoren gir en meget virkelighetsnær framstilling av flyets aerodynamikk, håndtering av alle flyfunksjoner og menneske/maskin-grensesnitt i cockpit.
Forsinket av Super Puma-trøbbel
Treningssenteret skulle egentlig blitt åpnet i februar/mars. Forsinkelsene skyldes faktisk problemene til S-92-konkurrenten EC225 Super Puma.
Planen var nemlig opprinnelig å flytte en simulator fra Farnborough til Sola.
Men da EC225 ble satt på bakken i oktober i fjor, og ble stående der til juli i år, ble det et voldsomt trykk på å sjekke ut nye S-92-flygere til Nordsjøen. Det var helt uaktuelt å stenge ned S-92-simulatoren så mye som et sekund.
Les også: Super Puma kan fly i Nordsjøen igjen
Splitter ny
I stedet er det en splitter ny såkalt level D-simulator som er bygget opp i en ny hangar ved nordsiden av rullebanen på Sola.
Pågangen til Stavanger treningssenter er allerede så stor at de fra oktober øker fra 12- til 18-timers drift på simulatoren.
Stoltheten på treningssenteret er selvsagt level D-simulatoren. Men i tillegg bedrives det prosedyretrening på senteret. Både i et klasserom dedikert til systemtrening og i en såkalt cockpit-trainer.
På begge disse arenaene er målet å øke systemforståelsen til både teknikere og flygere.
Viktig med trening i Norge
Flight Safety International og Sikorsky har samarbeidet i 30 år, siden førstnevnte bygde en S-76-simulator i 1983.
S-92A nummer 200 ble nylig levert. Flåten har globalt akkumulert 550 000 flytimer. Dette er flymaskiner som er mye i lufta. Ledermaskinen har hele 14 000 timer fordelt på ni år.
90 prosent av flytimene går offshore, og av dette er én tredel fra norske baser, ifølge Caroline Vandedrinck, som har ansvar for Sikorskys virksomhet i Europa og Sentral-Asia.
– Derfor er det viktig å kunne tilby treningsfasiliteter akkurat her. Norsk olje- og gassvirksomhet fortsetter å øke, så timingen er rett, sier hun.
Les også: Ubemannet helikopter kan bli et industrieventyr
Oppfordrer til simulatorbruk
Det var Statoil som gikk i spissen og krevde den mest avanserte S-92-simulatoren der den største S-92-flåten befinner seg, altså Norge.
Verdien av å kunne trene på vanskelige situasjoner som kan oppstå uten å risikere liv og kostbart utstyr sier seg selv. I tillegg er det besparende å slippe å sende mannskapene utenlands hver gang de skal i simulator.
– Helikopteroperasjoner i Nordsjøen er langt fra noen «walk in the park», sier inspektør Ørnulf Lien i helikopterseksjonen i Luftfartstilsynet.
Han påpeker at i fastving-verdenen har et hyppig debattert tema de siste årene vært «loss of control» (LOC), altså flymaskiner som gjerne med de fleste vitale systemer intakt allikevel havarerer. For eksempel ved feil håndtering av en steilesituasjon.
Et bøtemiddel har vært å gi flygerne mer trening i mindre fly, gjerne acrofly, for å trene «basics». Å gjenoppfriske de basale flygeferdighetene i en automatisert hverdag.
– LOC er ikke et ukjent fenomen for helikoptre heller, men her hjelper det lite å plassere flygerne i mindre maskiner. Derfor er simulatorer ekstremt viktige verktøy og vi vil generelt oppfordre til mer simulatorbruk, sier Lien.
Luftfartsmyndighetene kan imidlertid ikke kreve annet enn det som ligger i begrepet «adekvat trening».
Les også: Norsk press har gitt NH90-helikoptre med færre feil
Ikke sjekke, men trene
Simulatorens verdi pekes også på i de tre helikoptersikkerhetsstudiene (HSS) som oljebransjen har fått utarbeidet.
I Norsk olje og gass' såkalte retningslinje 066 kreves det at mannskap som skal frakte norske oljearbeidere trener åtte timer i simulator hver sjette måned.
Dette skal skje i en full flight level D-simulator eller FTD level 3 med bevegelse.
– Trening framfor sjekking, er viktige stikkord. 70 prosent av helikopterulykkene skyldes menneskelige faktorer. Vi har dedikert 3 av de 16 årlige simulatortimene for flygerne til utvikling. De skal ikke bare sjekkes, men også lære og gis muligheten til å oppnå en dypere forståelse av problematikken. Det er også viktig at vi har fått med teknikeraspektet på det nye treningssenteret, sier Erik Hamremoen som til daglig jobber i Statoil og som leder Norsk olje og gass' luftfartsfaglige ekspertgruppe.
Flight Safety International og Sikorsky, samt deres norske representanter i Aircontactgruppen, står bak treningssenteret. Men FSI understreker at det er bransjen i Norge som har mye av æren for det nye treningssenteret.
Oljeselskapene og fagforeningene har lenge presset på for etablering av lokale opplæringsmuligheter for helikoptrene som brukes i Nordsjøen.
To av dem som blir trukket fram som drivkrefter bak etableringen, er Ketil Karlsen fra Industri Energi og altså Hamremoen.
Hamremoen ble for øvrig tildelt årets sikkerhetspris på Solakonferansen tirsdag for sin årelange innsats for helikoptersikkerheten på norsk sokkel.
Snart EC225-sim?
En tommelfingerregel er at de mest avanserte simulatorene koster omtrent det samme som helikopteret den etterligner. I S-92s tilfelle vil det si 25-30 millioner dollar. I tillegg kommer selve bygget og øvrig infrastruktur.
Det er kanskje ikke så rart at flere beskriver treningssenteret som en milepæl for helikoptersikkerheten på norsk sokkel.
Dette er første gang på 28 år at det kommer en ny helikoptersimulator til Norge.
Forrige gang var Super Puma-simulatoren som ble satt opp midt på 80-tallet etter at Helikopterservice tok i bruk flytypen i 1983. Fem-seks år tidligere var det installert en S-61-simulator.
Men det blir neppe 30 år til det kommer en ny helikoptersimulator hit til lands, ifølge Hamremoen.
Han sier at det var naturlig å starte med S-92. Det opererer 31 slike i Norge. Like naturlig er det at neste steg blir en EC225-simulator.
– Det finnes planer og det jobbes intenst for å få dette til, uten at noe foreløpig er vedtatt. Men det er klart at skulle EC225 bli valgt som nytt redningshelikopter, vil det være en stor drahjelp, sier Hamremoen til Teknisk Ukeblad.
Håper fortsatt på sar-kontrakt
Og når man først er inne på sar-helikoptre: Under åpningsseremonien for treningssenteret mandag ettermiddag kom det fram at den amerikanske ambassaden fortsatt håper at Norge anskaffer amerikanskproduserte redningshelikoptre til å overta når Sea King omsider blir pensjonert.
Ambassadør Barry White, som er i ferd med å tre av etter fire års tjeneste, kom med en hilsen der han påpekte hvor bra S-92 vil passe den norske redningstjenesten.
Han ba norske myndigheter ta i betraktning de potensielle synergieffektene av å velge S-92 som redningshelikopter med tanke på den store sivile flåten som allerede finnes i Norge.
Men som kjent står konkurransen nå mellom AW101 og EC225 etter at S-92 og NH90 ble valgt bort i juli.
Imidlertid har det norske redningshelikopteranskaffelsesprosjektet Nawsarh understreket at Sikorsky kan tas med igjen dersom en av de to utvalgte skulle trekke seg eller det av andre grunner vil være nødvendig for å sikre en god konkurranse.
Les også: