INDUSTRI

Norske rederier følger Hyundai-verftet nøye etter dødsulykkene

Krevde tiltak fra toppledelsen hos det sørkoreanske verftet.

Höegh LNG har fått bygget gasskipet «Höegh Gallant» (til venstre) ved Hyundai Heavy Industries' verft i Ulsan.
Höegh LNG har fått bygget gasskipet «Höegh Gallant» (til venstre) ved Hyundai Heavy Industries' verft i Ulsan. Bilde: Roald Ramsdal
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
30. apr. 2015 - 06:00
Vis mer

Koreanske fagforeninger har bedt Oljefondet vurdere investeringene i Hyundai Heavy Industries (HHI) etter 13 dødsulykker ved selskapets verft i 2014, avdekket Teknisk Ukeblad for to uker siden.

Norske rederier som bygger skip hos den koreanske verftsgiganten er ikke blitt rammet av ulykkene, men flere følger nå nøyere med på verftet.

Verftet har i flere år vært en populær byggeplass for norske rederier, og de siste årene også for oljeselskaper og riggselskaper.

Se de spektakulære bildene: Her kommer Goliat

Forventer tiltak

Det norske gassrederiet Höegh LNG er en av rederiets største norske kunder - med et byggeprogram hos Hyundai verdt 11,7 milliarder kroner.

Høegh LNG-sjef Sveinung Støhle har gått til toppledelsen hos den koreanske verftsgiganten og informert at de forventer at de iverksetter effektive tiltak for å bedre helse-, miljø og sikkerhet.

Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg

Daglige inspeksjoner

Höegh LNG har fått levert tre gasskip fra Hyundai Heavy Industries: «Höegh Galant», «Independence» og «PGN FSRU Lampung». I tillegg har rederiet to gasskip under bygging som skal leveres i henholdsvis 2015 og 2017. Alle er såkalte FSRUer (floating storage and regasification unit).

– Höegh LNG er kjent med HHIs HMS-utfordringer og vi får også månedlige HMS-rapporter fra HHI som dekker hele skipsbyggingsdivisjonen, skriver strategidirektør Birgitte Hjertum i rederiet i en epost.

– Vi har intensivert vår HMS-oppfølging og vi utfører daglig HMS-inspeksjoner ombord og har i tillegg felles inspeksjoner med HMS- og kvalitetspersonell hos HHI for å avdekke mulige farlige situasjoner og passer på at alle arbeidsrutiner blir fulgt opp, fortsetter hun.

Hun forteller at en del av strategien deres er full fokus på HMS fra dag én når de gjennomfører nybyggingsprogrammer uansett hvor. Det har ikke vært noen alvorlige hendelser i forbindelse med bygging av rederiets skip på HHI siden byggingen startet i desemper 2012.

Les også: Mens tre har mistet livet på Goliat, har ikke Statoil hatt noen ulykker i Korea

– Merket klar forbedring

Teknisk Ukeblad har i en serie artikler belyst HMS-forholdene ved Hyundai Heavy Industries' verft i Sør-Korea. I fjor vår iverksatte en nederlandsk investor undersøkelser av verftsgiganten etter at åtte innleide arbeidere omkom i arbeidsulykker på bare to måneder. De norske ingeniørforeningene Nito og Tekna møtte i fjor også fagforeningsrepresentanter ved verftet som var bekymret for sikkerheten.

Höegh-direktøren forteller at rederiet fra tid til annen har stoppet arbeid på verftet. Det skjedde i forbindelse med oppbygging av stillaser, ikke tilfredstillende rømningsveier og ukorrekt merking av sterkstrømarbeid. Nå merker de bedring.

– Vi har under den siste tiden merket klar forbedring på HMS-arbeidet til HHI, og de har nå blant annet flere HMS-personell om bord under byggingen, forteller Hjertum.

Les også: Denne «norske» oljegrafikken har blitt et tema i valgkampen i Alberta

Verden største verft

Teknisk Ukeblad har sendt spørsmål om HMS-forholdene ved Hyundai Heavy Industries til samtlige norske rederier og riggselskaper som er kunder.

Hyundai Heavy Industries er verdens største skipsverft målt i størrelsen på ordreboken.

Industrigiganten bygger også offshoreinstallasjoner. De holder på å bygge både spar-skrog og dekk med boligkvarter til Aasta Hansteen-plattformen for Statoil. I tillegg har det bygget Goliat-flyteren for Eni Norge.

De fleste av de 13 dødsulykkene hos verftsgiganten i fjor skjedde i forbindelse med bygging av skip. To arbeidere omkom under arbeid med Goliat i fjor. Ingen arbeidere skal ha omkommet under arbeid med skip eller rigger for norske selskaper. De norske rederiene har imidlertid fått med seg de alvorlige ulykkene, viser tilbakemeldingene.

Les også: Her spør James om olje- og gasskommisjonen vil drikke «fracking-vann»

– Seriøse og profesjonelle

Den halvt nedsenkbare boreriggen Bollsta Dolphin bygges for riggselskapet Dolphin Drilling som eies av Fred Olsen Energy. Riggen bygges ved Hyundai Heavy Industries i Ulsan, Sør-Korea.
Riggselskapet Fred. Olsen Energy bygger boreriggen Bollsta Dolphin ved Hyundai Heavy Industries. Bildet er fra mai i fjor, da Teknisk Ukeblad besøkte verftet i Ulsan. Roald Ramsdal
Stavanger-rederiet Solvang fikk nylig det første av tre LPG-skip som bygges ved Hyundai. De to andre skal leveres i slutten av mai og i begynnelsen av august.

– Vi ønsker ikke uttale oss i detalj om vår hovedkontraktsforbindelse for bygging av skip, men vi har selvfølgelig fått med oss den dårlige trenden verftet har fått innen skade- og ulykkesstatistikker. Vi har ikke hatt noen hendelser med våre skip, og opplever at HHI opptrer ovenfor oss på en seriøs og profesjonell måte, skriver administrerende direktør Edvin Endresen i en epost.

– Når det er sagt, reagerer vi selvsagt på slike ulykkestall, det er naturligvis ikke akseptabelt, og vårt eget site-team er nå mer på utkikk etter farlige situasjoner og sørger for at ingen snarveier blir tatt. Vi har økt bemanning noe for å være sikre på at vi når over alle faser, fortsetter han.

Solvang-direktøren forteller at de siste syv år har rederiet kun hatt tre hendelser som har ført til fravær, med over 3,3 millioner arbeidstimer per år.

Forskere:Forskere: Fracking forårsaker jordskjelv

Påpekt forhold

Knutsen OAS Shipping og Knutsen NYK Offshore Tankers har fått levert totalt fire skip fra Hyundai-verftet i Ulsan. Ytterligere fire skip er kontrahert, og byggingen av to av dem starter i disse dager.

– Vi er kjent med at det har vært noen alvorlige hendelser ved HHI, men har ikke selv erfart alvorlige sikkerhetsutfordringer. Våre inspektører har i noen tilfeller påpekt forhold som burde forbedres, uten at stans av arbeidet har vært påkrevd, skriver administrerende direktør Nils-Kristian Strøm i Knutsen OAS Shipping i en epost.

Han legger til at de har høyt fokus på sikkerhet og at dette blir tatt opp i rederiets møter med verftet.

Østensjø Rederi bygger et boligskip ved Hyundai Heavy Industries. De har ukentlige møter med prosjektledelsen ved verftet i tillegg til daglige inspeksjoner.

– Til nå har vi ikke hatt situasjoner ved HHI som har ført til alvorlige skader på personell, men vi har sett oss nødt til å stanse arbeidet. I slike situasjoner er det viktig å være tydelige på hvorfor vi reagerer og hvordan vi ønsker at arbeidet skal foregå slik at alt personell involvert er sikret best mulig, skriver Solveig Røknes, leder for kommunikasjon i rederiet.

Frederic Hauge: Frederic Hauge: – Fornøyelig dag for miljøet. Not!

Riggselskap tause

Boreselskapet Fred. Olsen Energy bygger boreriggen Bollsta Dolphin ved Hyundai Heavy Industries verft i Ulsan. Riggen skulle egentlig vært levert i første kvartal 2015, men leveransen er utsatt til tredje kvartal 2015.

I februar 2014 fikk de boreskipet Bolette Dolphin fra Hyundai-verftet.

Selskapet ønsker ikke å uttale seg i saken, opplyser finansdirektør Hjalmar K. Moe.

Les også: Disse fallgruvene bør norske aktører unngå i Asia

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.