I løpet av de siste to årene har 64 norske skip flagget ut.
Svært mange skip tilknyttet oljebransjen har skiftet flagg, og mange hundre norske sjøfolk har mistet jobbene sine.
Nesten alle bøyelastere
Rederiene skifter ut norske sjøfolk med utenlandske for å redusere kostnader og for å tilpasse seg gjeldende rammebetingelser og den internasjonale konkurransesituasjonen, skriver Stavanger Aftenblad.
Nesten alle bøyelasterne, som siden 1970-tallet har fraktet i land oljen fra norsk sokkel, har blitt flagget ut. Det samme gjelder mange forsyningsskip. Mannskapene er ikke lenger norske, men oftest filippinske.
Ingen nordmenn om bord
Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) vedtok under et møte i Berlin nylig en uttalelse om utviklingen på norsk sokkel.
«Det er dypt bekymringsfullt at norsk kontinentalsokkel snart blir uten NOR-fartøyer og dermed uten nordmenn om bord i forsynings- og servicefartøyer i norsk offshorevirksomhet», heter det i uttalelsen.
Skip registrert i det vanlige norske skipsregisteret (NOR) må følge norske lønns- og arbeidsforhold. (©NTB)