Ved nye asfaltoppskrifter og leggemetoder kan støynivået reduseres med 7-8 dBA. Det er en halvering av opplevd støy - og det alene vil oppfylle Stortingets mål om 25 prosent reduksjon av støyplagen innen 2010.
-Det er utviklet nye asfalttyper de senere årene. Vi har store forhåpninger om å finne frem til dekketyper som egner seg i Norge og som gir reell støyreduksjon, sier Jostein Aksnes ved VOTT - som er prosjektleder for 'Miljøvennlige vegdekker'-prosjektet.
Færre piggdekk gir muligheter
Prosjektet skal studere og utprøve de ulike vegdekkenes støy- og støvegenskaper. Blant annet i storskala forsøk på E6 i Sokndalen i Sør-Trøndelag, på E6 i Stange kommune og på gamle E18 ut av Oslo. Målingene på et prøvefelt ved Kongsvinger vil også bli videreført. I tillegg blir utenlandske forsøk og forskning på dette området fulgt nøye.
- Mindre piggdekkbruk og lettere pigger gir nye muligheter. Tidligere fikk støysvake dekk kort akustisk levetid på grunn av gjengroing av porestrukturen primørt fra piggdekkstøv. I tillegg har det skjedd en betydelig utvikling av polymermodifiserte bindemidler. Tidligere dekk fikk for kort teknisk levetid fordi tidlig aldring av bindemiddelet første til steinsliping og oppløsning av veggdekket, sier Aksnes.