Gassco er i ferd med å forberede en tidlig mulighetsstudie for utviklingen av infrastrukturen i Norskehavet.
Transportproblemer
Flere funn i Norskehavet trenger transportløsninger fra 2015 ettersom Åsgard Transportrøret til Kårstø ikke har kapasitet til å transportere mer gass før i 2020.
Gassco ser for seg at et konseptvalget vil bli tatt tidligst i 2010/2011. Det er flere aktuelle løsninger, både med og uten ilandføring. Fra Midt-Norge kommer det krav om at røret må i land for å gi grunnlag for verdiskaping regionalt. Ordførere i kystkommuner fra Møre til Nordland kjemper om å få gassen inn til sin kommune.
– De aller fleste kommunene langs Norskehavskysten ønsker ilandføring. Det er klart at de vil slåss for slike løsninger, sier informasjonssjef i Gassco, Kjell Varlo Larsen.
Ikke ilandføring
Men direktør Thorbjørn G. Svendsen i Gassco opplyser at det statlige selskapet i utgangspunktet primært jobber for å utnytte de eksisterende rørledningene.
– Med mindre man ikke gjør nye store funn, er det å utnytte ledig kapasitet i Langeled Nord en sannsynlig løsning for Norskehavet, med utgangspunkt i Nyhamna og Åsgard Transport. Vår oppgave er å bygge ut infrastrukturen på sokkelen på en mest mulig hensiktsmessig måte. Og i dag ser det ut til at det vil bli ledig kapasitet i disse to rørledningene for de nevnte funnene man har gjort i Norskehavet. Dersom det ikke blir gjort nye store funn, vil det trolig ikke bli ilandføring av ny gass fra Norskehavet til nye ilandføringsanlegg med det første, sier Svendsen.
Les også:
Falske forhåpninger
Han forteller at Gassco jobber aktivt med å kommunisere tydelig sitt mandat.
– Vi er i tett dialog med de aktuelle kommunene. Vi må være åpne på hva vi gjør og ikke å gi falske forhåpninger.
Blant de nye feltene som trenger transportløsning er blant annet Luva og Victoria utenfor Nordland og Onyx på Haltenbanken.
Fylkesordføreren i Nordland: