ENERGI

Norwea: Hvorfor bygger vi ikke ut mer havvind?

Forskjellen i ambisjoner mellom Norge og Storbritannia på utbygging av havvind er enorm. Det skyldes ikke at vi har dårligere ressurser. Tvert imot.

Vil ha mer tempo: seniorrådgiver Arne Jacobsen i interesseorganisasjonen Norwea synes regjeringen kunne ha vært litt friskere i frasparket på havvindsiden.
Vil ha mer tempo: seniorrådgiver Arne Jacobsen i interesseorganisasjonen Norwea synes regjeringen kunne ha vært litt friskere i frasparket på havvindsiden. Foto: Odd Richard Valmot
10. feb. 2022 - 20:18

Regjeringen har besluttet at vi kan bygge ut havvind på Sørlige Nordsjø II. 1,5 GW effekt kan bygges ut og kablene skal gå til Norge. 1,5 GW skal besluttes senere. Det skal også de 1,5 GW på Utsira Nord.

Mange lurer på hvorfor vi bare skal bygge 1,5 GW i stedet for 4,5 GW når vi endelig har tatt en beslutning. Og de lurer på hvorfor det har tatt så lang tid å beslutte. Det gjør ikke minst seniorrådgiver Arne Jacobsen i interesseorganisasjonen for fornybar energi, Norwea. Han er ingeniør og har en master i energiadministrasjon fra BI.

Selv om Sørlige Nordsjø II skal stå på et havdyp fra 53 til 70 meter og derfor blir bunnfast, skal Utsira Nord bygges ut med flytende turbiner. Her trenger norsk industri å gå lærekurven. Mens bunnfast vindkraft kan bygges ut til 50 til 60 øre/kWh, vil flytende koste det dobbelte. Men som oljeindustrien erfarte faller kostnadene når erfaringen øker og produksjonen rasjonaliseres. Kanskje man om noen år kan halvere kraftprisen.

De som tror dette vil komme raskt vil bli skuffet. Det blir neppe noen kraft fra de nye feltene før i 2029. Den vil ikke bidra til en reduksjon av klimagassutslipp Norge har lovet i 2030.

I Storbritannia er tempoet et helt annet. Her skal de bygge mer enn 30 GW med ny effekt. Det er omtrent på samme nivå som hele det norske kraftsystemet med både vind og vann kan produsere.

Teknisk Sett: Moberg & Valmot

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.
Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Elbil – Teknisk sett

TU har også startet podkast om elbiler. Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen sier at Enova er godt rigget for piloter og demoanlegg, men at selskapene ikke har finansielle muskler til hydrogenprosjekter i virkelig stor skala.
Les også

Hydrogen-stopp: – Det dras i bremsen i flere land

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.