luftfart

Norwegian går inn i e-fuel-fabrikk

Norsk e-Fuel skal levere syntetisk drivstoff som sikrer at Norwegian klarer sine klimamål.

Norwegian har som mål å redusere sitt CO2-utslipp med 45 prosent innen 2030. Nå tar de en eierandel i Norsk e-Fuel for å realisere dette.
Norwegian har som mål å redusere sitt CO2-utslipp med 45 prosent innen 2030. Nå tar de en eierandel i Norsk e-Fuel for å realisere dette. Foto: Eirik Helland Urke
Marius ValleMarius Valle– Journalist
24. apr. 2023 - 10:31

Norsk e-Fuel og Norwegian er enige om å bygge et fullskala produksjonsanlegg for syntetisk jet fuel. Anlegget skal plasseres i Mosjøen og blir det første i sitt slag, skriver Norwegian i en pressemelding.

Syntetisk drivstoff, eller e-fuel, er en viktig brikke i Norwegians mål om å kutte sine utslipp med 45 prosent innen 2030. Partnerskapet innebærer at Norwegian investerer 50 millioner kroner og blir minoritetseier i Norsk e-Fuel. Dette skal sikre flyselskapet tilgang på slikt drivstoff. 

Så langt er ikke detaljene i avtalen avklart. Dette skal greies ut i løpet av de neste månedene, melder flyselskapet. Målet er å starte produksjon i 2026, og at inntil 20 prosent av Norwegians behov for bærekraftig drivstoff frem til 2030 skal dekkes.

– Et taktskifte

Konsernsjef Geir Karlsen kaller drivstoffsatsingen et taktskifte for hele luftfartsbransjen og en milepæl for norsk luftfart.

– Bærekraftig flydrivstoff må bli både mer tilgjengelig og mindre kostbart. For å oppnå dette er luftfarten avhengig av å samarbeide med myndigheter for å lukke prisgapet mellom tradisjonelt fossilt og bærekraftig drivstoff. Slik vil elektrodrivstoff kunne konkurrere med og erstatte fossilt flydrivstoff. Tid er en avgjørende faktor, og vi er veldig utålmodige etter å komme i gang, sier Karlsen i meldingen.

Lars Bjørn Larsen, kommersiell direktør i Norsk e-Fuel og Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian, signerte avtale ved Norwegians hovedkontor på Fornebu. Foto:  Norwegian
Lars Bjørn Larsen, kommersiell direktør i Norsk e-Fuel og Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian, signerte avtale ved Norwegians hovedkontor på Fornebu. Foto:  Norwegian

Norsk e-Fuel mener at Norge er best egnet for å etablere det første industriskalaanlegget for syntetisk jet fuel. Blant annet beker de på at Nord-Norge har de laveste elektrisitetsprisene i Europa. Videre har Mosjøen god infrastruktur i form av havn og jernbane.

Sammenlignet med fossilt drivstoff reduseres klimagassutslippet med inntil 99 prosent, ifølge Norsk e-Fuel.

Syntetisk drivstoff produseres enkelt sagt ved å kombinere hydrogen og karbondioksid. Dette innebærer at det må produseres hydrogen gjennom elektrolyse, som er kraftkrevende. 

Flyttet nordover på grunn av strømprisen

Norsk e-Fuel har ambisjoner om å bygge storskala produksjonsanlegg for syntetisk drivstoff til luftfarten. Anlegget i Mosjøen er første skritt.

Norsk e-Fuel hadde opprinnelig planer om å produsere drivstoff på Herøya i Porsgrunn, men i mars i fjor ble det kjent at de heller ville satse på Vefsn. Den store forskjellen på strømprisene i nord og sør var utslagsgivende.

– Høyere strømpriser og vanskelig tilgang på CO2 har fått oss til å endre planer. Vi har fortsatt opsjonsavtalen vår på Herøya og vil vurdere det for fremtidige prosjekter, skrev forretningsutvikler Luisa Wagner i Norsk E-fuel til TU den gang.

SAR Queen på Jan Mayen, 27. august 2025. Fra venstre: Fartøysjef/sjef 330 skvadron avdeling Bodø Major Remi Olsen, andrepilot kaptein Vegar Johansen, navigatør kaptein Arild M. Johannessen, maskinist oversersjant Nils Inge Langskjær, redningsmann stabsersjant Morten Sandvik, anestesilege Christoph Tost, sersjant Bendikte Thomassen (sjefstekniker Cyfor), Rebekka Sofie Paulsen(ingeniør Cyfor), oberstløytnant Øyvind G. Nilssen (stasjonssjef Stasjon Jan Mayen).
Les også:

Slik testet de SAR Queens ytterste kapasiteter

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.