LUFTFART

Norwegian har fått långiverne med på redningsplan

Norwegian bekrefter at de har fått samtlige av de fire långivergruppene med på sin redningsplan. Dermed er flyselskapet et steg nærmere en løsning.

Norwegian sliter tungt økonomisk for tiden.
Norwegian sliter tungt økonomisk for tiden. Foto: NTB Scanpix
3. mai 2020 - 16:49

Selskapet opplyser om enigheten i en børsmelding søndag ettermiddag.

– Takket være konstruktiv dialog og forhandlinger med obligasjonseiere og andre interessenter, er jeg glad for å bekrefte at vi har oppnådd enighet med obligasjonseierne, sier Norwegian-sjef Jacob Schram.

Nå er målet å komme til enighet med leasingselskapene før den ekstraordinære generalforsamlingen mandag. Da avgjør Norwegians aksjonærer om de vil godta redningsplanen. Her må de ta stilling til en emisjon, det vil si at det skrives ut flere aksjer.

Statlig kriselån

Norwegian-ledelsen har i ukevis arbeidet intenst med hvordan de skal skaffe nok egenkapital til å kunne utløse statlige kriselån på 2,7 milliarder kroner. Et avgjørende ledd i planen har vært å få eierne av obligasjonslån med på at deler av lånene gjøres om til aksjer.

– Det er veldig viktig, sier aksjeanalysesjef Jacob Pedersen i Sydbank, Danmarks tredje største bank, til nyhetsbyrået Ritzau.

– Det har vært vanskeligere å få til en avtale enn jeg hadde forventet. Man har kommet vekk fra motorveien og befunnet seg på en landevei, men med avtalen man nå har landet, har man igjen funnet avkjørselen til motorveien og kan gasse på videre mot en endelig gjenoppbygging av selskapet, fortsetter han.

Hvis aksjonærene godkjenner planen, vil deres nåværende eierandel på 100 prosent reduseres kraftig til rundt 5 prosent. Resten vil være eid av obligasjonseiere og leasingselskaper.

– Går aksjonærene med på det, vil Norwegian plutselig kjøpe seg noen kvartalers overlevelse i sin nåværende situasjon. Om de ikke gjør det, går det mot konkurs, sier Pedersen.

– Avtalen kan ikke kalles god

Norwegian kom til enighet med tre av de fire obligasjonsgruppene på fredag. Siden da har støtten i den siste gruppen – obligasjonseierne i lånet NAS07 – økt fra 62 til 76 prosent. 67 prosent var nødvendig for å godkjenne redningsplanen til flyselskapet.

Støtten i de øvrige obligasjonsgruppene, som er NAS08, NAS09 og CB, har vært på henholdsvis 89, 98 og 85 prosent.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs har tidligere sagt til NTB at avtalen ikke kan kalles god for obligasjonseierne, men at det er bedre enn at flyselskapet går konkurs.

– For da får de ingenting. Norwegian er svært forgjeldet, så det er lite å hente i boet. Ved en konkurs er nedsiden veldig stor for dem, sier Elnæs.

Frykter konkurs

Flybransjen er knallhardt rammet som følge av koronapandemien, som har resultert i stengte grenser og reiserestriksjoner.

Allerede før koronakrisen var Norwegian i en vanskelig situasjon på grunn av høy gjeld.

Hvis Norwegian går konkurs, kan Norge igjen komme i en situasjon hvor SAS får en tilnærmet monopolsituasjon i det norske markedet. Det samme skjedde da SAS kjøpte konkurrenten Braathens i 2004.

Les også

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.