NETTARKIV

NOTIS: Mener EU svikter flysikkerhet

Kjetil Malkenes Hovland
28. sep. 2009 - 10:17

TRANSPORT: EU tillater lenger arbeidsdager for flyvere enn for lastebilsjåfører, selv om ulykkesrisikoen øker kraftig.

– Vi snakker om opp til 14 – i sjeldne tilfeller sågar 15 – timers arbeid i strekk, sier formann Mogens Holgaard i Dansk Pilotforening til Danmarks Radio. Ulykkesrisikoen øker med 1,7 ganger ved arbeidstid på 10-12 timer, og med 5,5 ganger hvis arbeidstiden er over 13 timer i strekk, ifølge EUs eget luftfartsagentur EASA . – Risikoen for feil og uoppmerksomhet økes markant, sier leder for Flyvemedicinsk Klinik på Rigshospitalet, Mads Klokker. KMH

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.