Som erstatning for dagens fritak for dagens merverdiavgift vil regjeringen innføre en tilskuddsordning som skal speile et fritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner, heter det i budsjettet. Det var NRK som meldte om saken først.
Dette vil gjøre at normale elbiler ikke vil endre pris, mens dyre elbiler kan få en prisøkning som følge av en normalisering av avgiftsleggingen. Dersom bilen koster over 500.000 kroner, vil kunden kun få støtte tilsvarende momsfritaket opp til 500.000.
– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu til NTB.
– Løftebrudd
I Naf kaller kommunikasjonssjef Camilla Ryste forslaget et løftebrudd fra regjeringen. Hun viser til at regjeringspartiene tidligere har sagt at det er biler over 600.000 kroner som vil ilegges moms.
– Vi mener dette er å snu ryggen til folk på et tidspunkt der elbil er i ferd med å bli familiebil for vanlige folk, ikke bare entusiastene. Resultatet blir et valg mellom økt kostnad på ny, klimavennlig bil, eller å sitte med en bensin- eller dieselbil med de høye utgiftene dette medfører, sier Ryste.
TØI: – Dette måtte komme
Assisterende direktør Kjell Werner Johansen i TØI mener grepet måtte komme.
– Elbilene begynner å bli ganske bra og attraktive som transportmiddel, uavhengig av fordelene, sier han til TU.
Han peker på masseproduksjon, lavere batterikostnader og høyere energitetthet i batteriene som drivere for utviklingen.
– Vekta på bilene går ned, rekkevidden går opp. Prisene går ned.
Netto momsinntekter øker
– Hvorfor gjør de det på denne måten?
– Jeg vil tro at det er for å få inn mer penger. Man reduserer effekten av momsfritaket på de dyre bilene, sier han.
Med en slik ordning får man også netto økte momsinntekter, påpeker han.
– Så kan tilskuddsordningen oppføres som en egen kostnadspost, sier Johansen.
– Skroter suksess-oppskriften
I Elbilforeningen peker Christina Bu på at forslaget med å innføre full moms, men i kombinasjon med en subsidieordning, virker tungvint og utrygg.
– Momsfritak har vært forståelig og forutsigbart, og bidratt til at nybilkjøperne har valgt elbil framfor en forurensende bil. Elbilforeningen har vært klar på at man fra 2023 gradvis og forsiktig kan starte innfasing av moms, sier Bu.
– Regjeringen skroter i stedet oppskriften på den norske elbilsuksessen for å innføre en komplisert subsidieordning, sier hun.
Zero: Greit med avgift, ikke med støtteordning
Leder for miljøorganisasjonen Zero skriver i en e-post til TU at avgiftspolitikken for elbiler har fungert utrolig bra, og ført til reelle utslippskutt.
– Den norske elbilpolitikken har vært en suksess som andre land har sett til. Når vi nå har målet om et utslippsfritt personbilsalg i sikte, la oss ikke snuble på målstreken, skriver Sigrun Gjerløw Aasland.
Hun fortsetter:
– Det er helt greit å begynne å innføre avgifter på elbiler, og det er naturlig å begynne med moms, men å erstatte momsfritak med en støtteordning er helt feil vei å gå. Både toppmoms og flat lav moms er bedre alternativer. Tyskland og Sverige har alt prøvd subsidier, og de har på ingen måte hatt den samme elbil-suksessen som Norge, sier Aasland.
Bompenger utgjør en økende andel av bilavgiftene