Staten mente at selskapet DNV, som godkjente fregatten, burde oppdaget en svakhet med propellakslingene (abo) på skipet, der vann fosset inn etter kollisjonen, men i rapporten tilbakevises denne teorien.
Her kommer det fram at de vanntette skottene i fregatten ikke ble lukket da mannskapet evakuerte, slik prosedyren var.
Havarikommisjonen mener at skipet kunne ha holdt seg flytende og blitt reddet dersom dette hadde blitt gjort.


Onsdag sendte departementet brevet til Oslo tingrett om at de trekker søksmålet.
– Rapporten ga viktige avklaringer, sier regjeringsadvokat Ole Ringstad til NRK.
Forsvarsdepartementet begrunner det slik i brevet:
– Etter en helhetsvurdering basert på det som er fremkommet gjennom Havarikommisjonens arbeid og statens egne undersøkelser, har Forsvarsdepartementet besluttet å frafalle søksmålet. Saken skal etter dette heves.
Fregatten Helge Ingstad og TS Sola kolliderte natt til 8. november 2018 ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland.


Varsler fregatt-nyheter