Flere kilder sier til kringkasteren at regjeringen ønsker å gå videre med byggingen av skipstunnelen ved Selje på Stadlandet.
Prosjektet er kostnadsberegnet til 2,8 milliarder kroner og skal gi skipstrafikken en tryggere passasje enn ved å passere det ustabile Stadhavet.
I Bodø skal planene om å bygge en ny rullebane ved å flytte dagens flystripe også få midler i neste års statsbudsjett. Dette prosjektet er beregnet til å koste i underkant av 7 milliarder kroner.
1,7 kilometer lang
Byggingen av skipstunnelen skulle i utgangspunktet starte i 2022, men i fjor ble det klart at byggestarten skulle utsettes til 2023, meldte TU i fjor. Kystdirektør Einar Vik Arset forklarte da utsettelsen med at det var en veldig komplisert prosess å avklare anbudsgrunnlaget. Planlagt åpning er i 2026.
Tunnelen skal være totalt 1,7 kilometer lang. Den totale høyden er 50 meter og bredden 36 meter. Den får et tverrsnitt på 1661 kvadratmeter. Omtrent tre millioner kubikkmeter fast fjell skal tas ut. Det tilsvarer om lag åtte millioner tonn med sprengt fjell.
Skipstunnelen ble kuttet fra regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021, men etter et forlik med Frp ble det likevel lagt 15 millioner kroner på bordet, noe som sikret at prosjektet kunne fortsette.
Nå starter byggingen av ny flyplass i Bodø