Jernbaneverket rapporterer kontinuerlig om hvor punktlige togene er, og ved ett tilfelle hevdet de at 85 prosent av lokal- og intercitytogene var i rute til endestasjonen.
I rute betyr i dette tilfellet at de ikke skulle være mer enn 3 minutter forsinket.
Strakk definisjonen
Dette ønsket Riksrevisjonen å sjekke på bakgrunn av en rekke medieoppslag om togforsinkelser, og de oppdaget fort at noe ikke stemte med tallene, skriver Aftenposten.
Jernbaneverket hadde nemlig valgt å registrere alle tog som punktlige inntil de var 3 minutter og 59 sekunder forsinket. Riksrevisjonen kom derfor til at 21 prosent av togene i Oslo-området var mer enn 3 minutter forsinket.
Det gir en punktlighet på 79 prosent, langt under det Jernbaneverket selv hevdet. I Bergen, Trondheim og Stavanger falt punktligheten til 78 prosent med Riksrevisjonens definisjon.
– Dette er en tildekking av de reelle togforsinkelsene. Jeg kan ikke skjønne at kravene vi har hatt i ti år, har vært til å misforstå, sier Knut Arild Hareide, lederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, til avisen.
Gammel vane
– Det er slik vi har ført tallene for punktlighet i ti år, kontrer informasjonsdirektør Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket.
Og slik kommer de nok til å bli ført også fremover - tidligere samferdselsminister Liv Signe Navarsete sørget nemlig for å endre definisjonen av punktlighet fra 3 minutter til 3 minutter og 59 sekunder.