Det har ikke vært lett for NTNU å lokke jenter til IKT-studiene, men et PR-stunt i vår har snudd trenden.
60 jenter fikk tilbud om plass denne høsten, sammenlignet med 16 i fjor.
Suksesskampanje
- Med en økning på 275 prosent må kampanjen betegnes som en suksess. Det er svært positivt at flere jenter har fått øynene opp for mulighetene som åpner seg med en utdanning innen IKT, sier Sølvi Silset til Propaganda.
Silset er prosjektleder for NTNUs prosjekt Jenter og Data, som nettopp har som mål å rekruttere jenter til IKT-studier.
Verdt pengene
Kampanjen ble kjørt bredt i aviser, magasiner, på nett og via SMS i mars og april.
Den kostet nærmere 600.000 kroner, men den økte interessen gir NTNU valuta for pengene.
Frekk, men seriøs
HK reklamebyrå i Trondheim laget kampanjen, og var svært bevisste på at de skulle henvende seg til jenter i 18-20-årsalderen.
- Utfordringen var å skape oppmerksomhet og nysgjerrighet ved hjelp av et språk som unge jenter lar seg engasjere av, og samtidig passe på at NTNU framstår som en seriøs utdanningsinstitusjon. Vi er svært glade for at kunden ble med på en løsning som er litt frekk, men som balanserer fint på den riktige siden av streken, sier art director Kristian Wågø.