- Nasjonal Transportplan gir betydelig vekst på alle områder, og legger opp til en miljøvennlig utvikling av byområder med prioritering av kollektivtrafikk, sykling og gåing, sier vegdirektøren.
I den kmmende NTP-perioden blir det i gjennomsnitt 31,1 milliarder kroner i året til riksvegene mot 20,9 milliarder i inneværende år. I tillegg kommer omlag 10 milliarder kroner i bompenger hvert år. Det blir også større oppgaver på fylkesvegene.
- Vi får større handlingsrom til å være med på å utvikle gode transportløsninger for byene og starte opp flere store utbygginger på de viktigste vegene som binder sammen byer og regioner, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Lover raskere gjennomføring
-De økte rammene gir oss muligheter til å gjennomføre mange prosjekter som kommer befolkning og næringsliv til gode. NTP er tydelig på at sammenhengende utbygging av lengre strekninger er god ressursutnyttelse.
-Statens vegvesen skal bli mer effektive slik at planleggingstiden i store prosjekter går ned. Mer effektiv ressursbruk gir raskere ferdigstilling, og derfor vil vi effektivisere vår egen organisasjon, lover vegdirektøren.
Statens vegvesen er i dag oppdragsgiver for omlag 20.000 ansatte i entreprenørbransjen. Dette vil øke. Samtidig vil Vegvesenet engasjere ingeniører og andre spesialister i rådgivende virksomhet til planlegging og prosjektering.