– Som jeg har sagt tidligere om denne saken – dette er politisk vanstyre i praksis. Å bruke over 100 millioner på planlegging og forberedelser av et vegprosjekt, hvor avskoging har skjedd og traseen ligger klar, er for meg helt ufattelig. Likevel er jeg ikke overrasket, til tross for at vi har en av Norges mest trafikkerte og farligste veger. Denne regjeringa har med NTP-vedtaket trukket seg ut av Gudbrandsdalen, sier ordfører Pryhn og på vegne av ordførerne i Nord-Fron, Sør-Fron og Ringebu kommune.
Byggherreorganisasjonen må nå tas ned
NTP-vedtaket for perioden 2018-2029 betyr at organisasjonen og fagkompetansen som har blitt bygget opp for å iverksette tidligere vedtak i Stortinget, nå må bygges ned. Verdifull kompetanse går tapt. De langt over 100 millionene som er investert i forberedelser, er tapt eller mister verdi, mener ordførerne i Gudbrandsdalen.
Blir valgkampsak
I følge Pryhn blir E6 sentral i den kommende valgkampen.
– Vi regner med at velgerne både i Gudbrandsdalen og i andre regioner merker seg dagens flertall i Stortinget som bryter med tidligere lovnader. Dette er en sak som stikker dypt i sjela, det er spørsmål om tillit og om å opptre etterrettelig. Løftebrudd er ikke noe vi har for vane å glemme. Det skal bli tungt for Høyre, FrP, KrF og Venstre å drive valgkamp i Gudbrandsdalen.
– Skal tidligere vedtak og lovnader fra Stortinget realiseres må vi få ei ny regjering etter stortingsvalget, sier Pryhn.
Håper på ny regjering
Pryhn ser at det er et lys i enden av veien.
– Vi har fått forpliktende signaler fra Ap og Sp om at E6 i Gudbrandsdalen skal fullføres raskere med disse partiene i regjering. Ap og Sp holder fast ved Stortingets vedtak i NTP 2014 – 2023, noe som vil si byggestart tidlig i perioden 2018 – 2023, sier han.
Til tross for at veien ifølge ny NTP ikke blir bygget ferdig før etter 2030, skal det fortsatt betales bompenger som om veien var bygget.
– Vi ser og at Ap og SP omtaler stortingsflertallets vedtak som urasjonelt og i strid med intensjonene i tidligere stortingsvedtak. I sine merknader skriver de at bompengebetalingen nå blir urimelig. Vår påpekning av at bilistene og næringslivet må betale for en vei som ikke blir bygget, har fått gjennomslag, sier Sel-ordføreren og legger til;
– Det er også en delseier at Stortinget ber Statens vegvesen sikre ferdigstillelse av nytt vannverk i Ringebu innen 2021. Dette er en forutsetning for å kunne bygge ferdig E6.