De tilstøtende vegene utgjør til sammen 2 km. Strekningen ligger mellom Notodden og Seljord. Ytterpunktene er Gvammen i Hjartdal kommune og Århus i Seljord.
Når alt er ferdig, blir E 134 ca. 11 km kortere enn i dag. Den nye vegen blir nesten helt flat. Det er ikke nåværende E 134. Mer en 260 høydemeter blir kuttet. Dessuten blir vegen mye bedre. Deler av strekningen som blir fjernet fra europavegnettet holder lav standard. I Nutheimkleivene har tungtrafikken store problemer hver vinter.
Tunnelen får profil T 10,5. Veg i dagen blir 10 meter bred. På hele strekningen blir det et midtfelt med en bredde på en meter.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Noe offisielt navn har tunnelen ikke fått ennå, men den omtales gjerne som Mælefjelltunnelen etter fjellet den skal gå under.
Reguleringsplanene i de to kommunene ble vedtatt i april. I forslaget til statsbudsjett for neste år er det avsatt 110 millioner kroner til prosjektet.