– Det var ukjent for NVE at strømløse anlegg ville påvirke målingen av datakvalitet. Vi vil be Elhub rette opp dette før neste tilsynsperiode, sier Guro Grøtterud, seksjonssjef i NVE.
Teknisk Ukeblad skrev i april at hytteeiere som tar hovedsikringen skaper problemer for nettselskapene, som må rapportere målerdata inn til den nasjonale databasen Elhub. Målere uten strøm kommer inn som feilkilder i systemet, og er medvirkende til at 123 nettselskaper har fått varsel om tvangsmulkt fra NVE.
Problemet oppstår også når snøkanoner, skitrekk, korntørkere, byggtørkere og andre anlegg tar sikringen når arbeidet/sesongen er ferdig.
- Nye strømmålere i alle hus: AMS har allerede avverget flere branner
Skiller ikke utkobling fra svikt
Datasystemet klarer ikke å skille mellom tilfeller hvor måleren er aktivt utkoblet, og tilfeller hvor målerens kommunikasjon har sviktet. I begge tilfeller blir målerverdiene merket med en kode (kode 05) som indikerer at målerverdiene er estimerte.
– For en måler i et strømløst anlegg vil null i forbruk være korrekt. Men i tilfeller hvor målerens kommunikasjon har sviktet, finnes det et reellt forbruk som skal rapporteres inn når kommunikasjonen er reetablert, forklarer Grøtterud i NVE.
Selv når hytteeieren har varslet nettselskapet om utkoblingen, og nettselskapet har registrert at målepunktet er strømløst, blir målerverdiene talt som avvik.
- AMS-gründer vil utvikle strømspare-utstyr: Dumme smartmålere gjør det vanskeligere
Ligger feilen hos Elhub eller kundene?
– Så hvor ligger feilen: Hos Elhub, nettselskapene eller målerleverandørene?
– Hos kunder som skrur av sikringen, svarer daglig leder i Elhub, Tor B. Heiberg.
Han kaller det «en uting» at abonnenter tar hovedsikringen, og mener nettselskapene bør oppfordre kundene til å koble ut strømmen med en bryter på selve AMS-måleren i stedet.
Det er ikke NVE enige i:
NVE: Riktig av Statnett å kaste Freyr ut av nettkøen
– Regelverket forhindrer ikke at strømkundene stenger eget anlegg, og det er krevende å endre kundenes adferd på kort sikt. Vi mener derfor at man også bør se på systemer og prosesser hos nettselskapene og Elhub, og finne tiltak som gir bedre datakvalitet så vi får mest mulig nytte av AMS og Elhub, skriver seniorkonsulent i NVE, Kalle Ellinggard til TU.no.
- Tibber-gründeren står klar til å gjøre AMS-målerne smarte: Mener nettselskapene somler (TU Ekstra)
«Ikke formålstjenlig»
Men Heiberg er ikke uten videre enig i at Elhub må rette opp i problemet. Han sier at dette egentlig ikke er et problem for Elhub, bortsett fra når det skal lages statistikker til NVE.
– Elhub har i dag ingen rapport på antall måleverdier som er estimert og angitt med kode E05. Elhub ser det ikke som formålstjenlig å programmere en rapport for dette forbigående behovet, skriver Heiberg til TU.no.
Med forbigående behov mener han NVEs tilsynsperiode, som varer ut mai.
– Hvis NVE har behov for regelmessig oppfølging utover det, vil vi vurdere det i dialog med NVE, sier Heiberg.
- Framtidas hytte: Nettselskapet skal styre varmtvannstanken
NVE vil bli strengere
Og NVE har ikke tenkt å gi seg, tvert imot:
– For oss er det viktig å få et korrekt og objektivt grunnlag for våre vedtak. Det blir enda viktigere med god presisjon i målingen av datakvalitet fremover, siden vi planlegger en strengere oppfølging i de kommende tilsynsperiodene, sier Kalle Ellinggard.
Han sier at NVE har indikasjoner på at «hytteproblemet» kan være betydelig i enkelte nettområder, og mener det er urimelig at nettselskapet skal lastes for dette. Han håper de tar kontakt med NVE slik at de tvangsmulkt blir fakturert på riktig grunnlag.
NVE sier at ingen av de 123 nettselskapene som har fått varsel, vil få faktura før tilsynsperioden er over 31. mai.
– Siden rapportene fra Elhub ikke identifiserer omfang av strømløse anlegg, blir det mer arbeid for oss i NVE og nettselskapene for å avdekke hva som er korrekt.
Nytt rekkverk kunne forhindret 12 av 74 dødsulykker