Når Audi nå lanserer en ny versjon av sin bestselger Audi A4, venter de fleste seg en godt bygget bil, behagelig med god komfort, med god teknikk og sporty kjøreegenskaper. Nye A4 kan tilfredsstille mange av disse forventningene. Likevel er jeg skuffet.
Etter tre dager i en Audi A4 1,8 T Quattro er jeg er glad for at jeg ikke har kjøpt denne bilen. Det er mulig at bilen som ble prøvekjørt var en forseriebil, men likevel så hadde jeg forventet meg noe mer fra den tyske bilprodusenten. Bilen var rett og slett ikke ferdig utviklet da den ble sluppet på markedet.
Støy
Firehjulstrekk er flott og det er selvfølgelig imponerende å ha quattro-merket på bagasjelokket. Likeledes er det imponerende å ha dobbelte eksosrør ut bak. Men imponatoreffekten blir borte når du til stadighet irriterer deg over støy fra den 150 hk, 1,8 liters turbomotoren. Til en pris av 410.000 kr. forventer jeg at motorstøyen er lav. Det er den ikke. Riktignok lavere enn i mindre biler, men langt høyere og mer irriterende enn i biler til langt lavere pris. Dessuten vibrerte motoren irriterende over et stort turtallsområde.
Effekten og seigdragingsevnen i motoren var i og for seg god. Giringen smidig og bilen var kjapp i forbikjøringer. Llikevel ble jeg sittende å irritere meg over motorens rå oppførsel. Så, kjære Audi; se å få en mer sivilisert motor til denne ellers utmerkede bilen. Dagens motor gir i hvert fall undertegnede en irritasjonseffekt.
Fjæringen er dessuten overraskende stiv og stumpete. Sammenliknet med andre nyere biler er den steinhard. Audi kunne med fordel skiftet ut til mykere, men progressive fjærer, og supplert dette med gassdempere. Da ville de opprettholdt de sporty kjøreegenskapene, samtidig som bilen ville blitt mer behagelig.
Lysere
Innvendig er plassforholdene blitt bedre. Skjønt; baksetepassasjerene klaget over hard plast i midtarmlene. Som fører skulle jeg ønske at det var bedre plass til å hvile venstrefoten under kjøring. En rekke biler har i dag en oppbygging som foten hviler på. Det savnes i denne bilen. Dessuten er det for trangt til bena. Bilen gir ikke noen god romfølelse, uten at betyr noe, for sportslige biler skal en jo «kle på seg».
Utseende på den nye modellen er som en A6 som har krympet i vasken. Datteren i huset karakteriserte bilen som stilig. Den virker veldig tysk med sine runde, bastante og aerodynamiske former.
Instrumenteringen er grei. Noe en ingeniør merkes seg med en gang er at speedometeret er logaritmisk. Det vil si at skalaen fra 0–80 km/t er like stor som skalaen fra 80–240. Med andre ord – tilpasset norske forhold.
Dashbordet i den nye Audien er fornyet. Endelig har Audi-folket funnet ut at alt som er pent, ikke behøver å være svart. Dermed har bilen fått et lyst, vennlig og sportslig interiør, som står i stil med bilens ytre.
Skulle det være noe å plukke på må det være at setene er tunge å regulere. En bil til vel 400.000 kroner bør ha elektrisk regulering av setene.
Statistikk
Bilen er proppfull av elektronikk. Kjørekomputeren fungerer greit. Varme- og klimaanlegget er godt, med separat innstilling av temperaturen på høyre og venstre side. Med firehjulsdriften tar bilen seg frem over alt. Men all elektronikk kan føre til at enkelte prøver seg over evne. For å bøte på dette har bilen et antiskli-system ESP, som kan koples ut.
Slike innretninger finner vi etter hvert i mange biler, men denne sjåføren lurer på om dette egentlig er så smart. Er det ikke da lettere å kjøre over evne, med andre ord kjøre for fort på farlige og glatte strekninger?
Dessuten er det slik at noen av disse systemene struper motoren når hjulene begynner å gli. I mange tilfelle er riktig kjøreteknikk og gi gass og styre seg ut av problemene. Dette gjelder ofte for biler med forhjulstrekk. Dersom sjåføren reduserer pådraget drar det som regel rett til skogs. Når dette skjer automatisk via elektronikken, har ikke da bilen tatt styringen og sendt deg ut i statstikken?
Bedre konkurrenter
Konklusjonen på denne dog noe begrensede og definitivt uvitenskaplige test av Audis nye bestselger, er at bilen ikke helt svarer til forventningene. Mye fin teknikk, men helhetsinntrykket trekkes ned av en alt for rå motor.
Den burde vært bedre. I hvert fall nå den skal konkurrere med den nye Mercedes C-klassen eller BMWs 3-serie med sekssylindrede motorer.