Det sier Hans Christian Moen. Han er daglig leder i selskapet Harald Mathisen AS, som etter inspirasjon fra Island har laget et gangfelt med 3D-effekt.
– Vi printet ut motivet på en stor PVC-duk og viste det frem hos en skole som ville benytte seg av det, men vi rakk aldri å etablere slike gangfelt. Vegdirektoratet sa nei, forteller Moen til veier24.
I stedet modererte de konseptet, og laget hvite gangfelt med blå bakgrunn. Disse er etablert på Lillestrøm, Skedsmo og i Knarvik, til gode tilbakemeldinger, skal vi tro Moen.
Skeptiske
Men tilbake til 3D-gangfeltet.
Meningen er at det skal se ut som om feltene er forhøyet, og dermed sørge for at bilistene senker farten.
– Det stopper juridisk. Det er et spørsmål om hvem som har ansvaret dersom det oppstår en ulykke, forteller han.
– Hva tenker du om at Vegdirektoratet stoppet prosjektet?
– Vi opplever at direktoratet er svært skeptiske til nye ting. Veien for å kunne teste nye løsninger er veldig lang, sier han.
Selskapet Harald Mathisen AS har tre ansatte og jobber hovedsaklig med levering av industrigulv. Det er gjennom sin samarbeidspartner i Tyskland at de nå har peilet seg mer inn på merking av gangfelt.
Moen peker på at mange gangfelt rundt omkring er slitte og i dårlig forfatning, og er frustrert over at det ikke åpnes for mer innovasjon.
– Produktet vi bruker heter Plexidekk, og er en kaldplast som benyttes til fordel for termoplast. Det gjør at produktet herder uten å måtte varmes opp til over 200 grader slik som termoplast. Samtidig er termoplast svært glatt, spesielt i den sesongen vi går inn i, noe som ikke er tilfelle med vårt produkt, forteller han videre.
Stoppet før
Det er imidlertid ikke første gang at slike prosjekter har møtt motstand her til lands. I oktober i fjor, skrev Dagbladet om firmaet A-Merking AS. De jobbet med dette for ti år siden, men fikk nei fra Vegdirektoratet.
– Vi forsøkte blant annet å få Vegvesenet til å legge en prøve ved utkjøringen på Oslo Lufthavn, som skulle gjøre bilister oppmerksomme hvis de kom ut i feil kjøreretning. Merkingen fungerer nemlig slik at det kun er 3D-effekt i én kjøreretning, fortalte daglig leder i A-Merking, Bernt Liavaag til avisen.
– Veiteknologene våre følger med på det aller mest av forsøk og utvikling på dette området. Vi syns dette er veldig interessant og vi er nysgjerrige på alt som bidrar til å øke trafikksikkerheten, uttalte pressekontakt i Vegdirektoratet Kjell Bjørn Vinje i samme sak.
Har liten tro på effekten
Sjefsingeniør i Vegdirektoratet, Bjørn Skaar sier til veier24 at de absolutt er for innovasjon når det kommer til bedre veioppmerking. Samtidig forteller han at direktoratet har mer tro på fysiske tiltak som for eksempel fartsdempere og nedsatte fartsgrenser.
– Et 3D-gangfelt vil se fint og flott ut de første fire-fem ukene, men vi tror at effekten vil forsvinne når snø, skitt og lort legger seg i veibanen. Vi har liten tro på at det vil kunne gi en helårlig god effekt, sier han.
Han vil samtidig igjen påpeke at de stadig lytter til bransjen når det kommer til nye måter å gjøre ting på.
LES OGSÅ: Vegtilsynet konkluderer: Skredvernet langs norske veier er ikke godt nok
LES OGSÅ: Samferdselsdepartementet har delt ut fire millioner til lokale trafikksikkerhetstiltak