Skanska og Statens vegvesen er i full gang med å utbedre den 11,1 kilometer lange strekningen på E16 fra Bagn til Bjørgo. Den nye vegen skal gå i en 4,3 kilometer lang tunnel som erstatter dagens smale, svingete og rasutsatte E16 gjennom Bagnskleiva. Fra Klosbøle er arbeidete godt i gang med ny veg fram til Bjørgo.
Signerte avtale
Skanska og Statens Vegvesen, Region øst har signert en avtale som gjør at vegen kan åpnes opp mot ti måneder tidligere enn det som opprinnelig var planlagt da byggekontrakten ble signert i august 2016.
- Planen var åpning i juli 2020. Nå har vi en felles ambisjon om åpning høsten 2019. Målet er at E16 trafikken skal slippe å kjøre Bagnskleiva vinteren 2019/2020, sier Svein Røed, prosjektdirektør i Statens Vegvesen, Region øst.
Tunnelstart uten bru
Det som gjør forseringen mulig er at Skanska og Statens Vegvesen i samarbeid har funnet en løsning som gjør at tunnelarbeidet kunne starte fra begge sider tidligere enn planlagt. I stedet for å vente på at ei ny bru står ferdig over Begna ble det bygd en anleggsveg opp til sørenden av tunnelen. I tillegg er partene enige om at elektroarbeidet i tunnelen skal administreres av Skanska. Arbeidet skal fortsatt lyses ut som en egen entreprise i regi av Statens Vegvesen. Når Skanska styrer elektroarbeidene kan elektroentreprenøren slippe tidligere inn i tunnelen.
Godt samarbeid
Skanska og Statens Vegvesen er enig i at det er det gode samarbeidet mellom partene som gjør at de har klart å komme frem til den unike avtalen om forsering. Aldri tidligere har et norsk vegprosjekt blitt fremskyndet så mye.
- Vi har klart å bygge opp en solid tillit i prosjektet. Dette muliggjør denne avtalen, som er kostnadsbesparende både for byggherre, entreprenør og for samfunnet. Vi er veldig glad for at vi nå bidrar til at vegen mellom Bagn og Bjørgo blir tryggere raskere, sier Trond Valeur, regiondirektør i Skanska Anlegg, Samferdsel og Energi.