Betongtunnelen er 440 meter lang og bidrar til at den tidligere meget rasutsatte fylkesvegen mellom Stranda og Hellesylt nå er så godt som rassikker. Betongtunnelen og en tilliggende rassikring sikrer to farlige fonner som ofte har ført til vegstenging om vinteren.
-Vi er veldig fornøyd med å kunne sette trafikk på Røyratunnelen nå før vinteren setter inn for alvor, sier prosjektleder Arne Ola Stavseng i Statens vegvesen til Våre Veger. Skanska har vært hovedentreprenør for betongtunnelen.
Kai for større ferger
Den nye fergekaia på Stranda muliggjør større og mer moderne ferger kan betjene sambandet, men ikke før den nye kaia på andre sida av fjorden, Liabygda, er ferdig. Liabygda fergekai blir en egen entreprise som lyses ut nå før jul, opplyser prosjektleder Marianne Nærø i Statens vegvesen til Våre Veger.
Den nye kjørebanen til ferga er 9x18 meter. Det betyr at bredden er den dobbelte av den gamle fergelemmen.
Christie & Opsahl har vært hovedentreprenør for nye Stranda fergekai på fylkesveg 60.
Begge prosjektene som er avsluttet med åpningen i Stranda tirsdag er gjennomført uten alvorlige personskader.