Oslo (NTB): Det er noe av det som kommer fram i en ny bok om historien til Statens vegvesen, skriver VG.
I boken dokumenteres det også at veivesenet før krigen hadde nær kontakt med nazistenes ingeniører, noe som førte til at kunnskapen om norske veger var større hos tyskerne enn hos det norske forsvaret.
Vegvesenet ga til og med tyskerne detaljerte vegplaner og vegkart allerede i 1937.
– I 1940 kjørte tyskerne uhindret oppover Østerdalen på en nylig åpnet vegstrekning, mens en norsk skytterlagsgruppe hadde laget en forsvarsstilling langs den gamle traseen. Wehrmacht visste altså mer om norske veier enn det norske forsvaret, konstaterer forfatter og historiker Pål Nygaard.
Mens vegvesenet etter krigen hevdet at de ikke visste at tyskerne brukte slavearbeidere til sine vegbyggingsprosjekter, dokumenterer Nygaard det motsatte.
– Det overrasker meg hvor storpolitisk blinde hele det norske vegmiljøet var, og hvor naive de var med hensyn til Hitlers regime, sier Nygaard.
Seniorrådgiver Geir Paulsrud i Vegdirektoratet er ikke overrasket over funnene som presenteres i boken.
– Vi var vel forberedt på dette da vi bestilte en bok om Vegvesenets historie. Vi visste jo at veiene var livsviktige for Wehrmacht og at Vegvesenet jobbet tett med okkupasjonsmakten, sier Paulsrud. (©NTB)