I Granavolden-plattformen, som ble forhandlet fram av Høyre, Frp, Venstre og KrF og presentert i januar 2019, lovet regjeringen å «innføre et skattefradrag for bompengeutgifter».
– Nå må dette nye fradraget komme på plass. Det ble lovet i 2019, men ingen har hørt noe siden, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til Aftenposten.
Regjeringen trenger Frps støtte for å skaffe flertall for neste års statsbudsjett og Frps finanspolitiske talsperson Sylvi Listhaug har allerede blinket ut redusert bompengebelastning som et av Frps hovedkrav inn mot forhandlingene.


Fylkesleder Frank Sve i Møre og Romsdal er Frps bompengegeneral og er oppgitt.
– Det er smertelig at regjeringen sier at de styrer på Granavolden, og så hopper de bukk over det som står der om bompenger, sier han.
Hareide: Reduserer mer enn lovet
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har denne kommentaren til kritikken:
– Vi reduserer bompengene med mer enn vi lovet i Granavolden i det fremlagte budsjettet, selv om skattefradraget ikke er fulgt opp, sier han til NTB.
– Vi følger også opp bompengeavtalen, og vi foreslår reduserte bompenger med hele 1,4 milliarder kroner. Samtidig har vi en rekordhøy utbygging av veier i Norge, legger han til.
Artikkelen er oppdatert etter første publisering med kommentarer fra Hareide.
.jpg)
Refser snuoperasjon om Melkøya: – Uansvarlig