For å redusere forbruket av veisalt, og også få raskere bar vei, tester Statens vegvesen for tiden ut en forbedret måte å brøyte og salte de norske veiene på.
– Vi forventer at metoden skal redusere saltbruken med mellom 30 og 50 prosent, sier Kjetil Nergaard i Statens Vegvesen.
Ny slapsegrind
Metoden går ut på at det monteres en slapsegrind på brøytebilen som tar unna langt mere snø og slaps enn hva vanlig brøyteplog og koster får bort.
– Jo mindre snø og vann du har på veibanen jo mindre salt trenger du å bruke for å holde veibanen bar, forklarer Nergaard.
Han sier metoden er testet før, med gode resultater.
– Den gang festet vi den på en veihøvel, noe ikke mange har, og fikk svært gode resultater. Nå festes grinda på en vanlig lastebil, noe alle har tilgjengelig. Så det blir veldig spennende å se om effekten er så god som vi forventer, sier han.
- Erstatter salt med sukker: Rotfrukt skal forhindre is på svenske vinterveier
Langsiktig arbeid
Det er to år siden Vegdirektoratet innførte ny standard for drift og vedlikehold av veier, med et mål om å redusere bruken av veisalt.
Oppgraderingen førte blant annet til at det som tidligere kun var tre vinterdriftsklasser, er gjort om til fem, og at noen av de veiene som tidligere hadde krav om bar vei ikke lenger må saltes.
Nergaard forteller at etaten hele tiden jobber med metoder for å redusere saltbruken, og at reduksjonspotensialet er stort dersom denne metoden lykkes som forventet.
– Vi har jobbet med å få ned saltbruken lenge, og ser mye på nye metoder som kan redusere den. I tillegg til det arrangerer vi for tiden kurs i salting for å sikre at entreprenørene vi bruker har så god kompetanse som mulig når de er ute på veiene, sier han.
Store forventninger
I tillegg til slapsegrinden som fjerner mye av behovet for salt på veiene, består det nyutviklede utstyret som testes ut av en saltspreder som selv beregner og optimaliserer utleggingen av salt og saltlake.
Nergaaard forteller at systemet beregner hvor mye salt som skal brukes etter hvilken temperatur som er på veibanen.
Det samme utstyret kan også legge ut sand i stedet for salt om det er ønskelig.
– Med denne kombinasjonen av utstyr forventer vi en bedre mekanisk fjerning av snø og slaps, og som følge av det et redusert saltforbruk, raskere tørre veier og redusert miljøbelastning, sier han.