Foreløpig er det tillatt å kjøre med kjøretøyer med 10 tonns akseltrykk over brua, men hvor lenge brua vil tåle det, er et annet spørsmål. Brua er dessuten smal - to personbiler kan ikke passere hverandre. Fotgjengere er det ikke avsatt plass til, de må gå i kjørebanen.
Nå skal det bygges en ny bru på vestsiden av den gamle. Den får to kjørefelt og et 2,5 meter bredt gang/sykkelfelt. Lengden blir 30 meter fordelt på to spenn.
Oppdraget omfatter også anlegg av tilstøtende veger på begge sider av brua, og etablering av vann- og avløpsledninger for Bømlo Vatn og Avlaup. Det skal graves og sprenges til sammen 1 250 meter grøfter for å gi plass til ledningene.
Røyksundkanalen er veldig populær blant dem som kjører fritidsbåter. Den som får kontrakten må ta hensyn til dette. Båttrafikken i kanalen må gå mest mulig uhindret i byggetiden.
Riving av den gamle brua inngår i oppdraget. Det blir ingen enkel jobb. Rester av brua skal ikke falle ned i kanalen. Dessuten må nordre landkar rives på en skånsom måte. Det er støpt inntil fjellet i en bratt skåning. Landkaret må fjernes uten at det oppstår store merker i fjellet. Innen utgangen av juni neste år må hele oppdraget være fullført.
Prosjekteringen av brua er utført av Smidt & Ingebrigtsen fra Bergen. Dimensjon fra Stavanger har prosjektert veger og VA-ledninger.