Den nye brua blir ikke mer enn 40 meter lang, men jobben blir omfattende. Nybrua skal gå i traséen til den gamle. Den som får kontrakten, skal først montere en interimsbru. Deretter skal den gamle brua rives, og den nye bygges. Til slutt skal interimsbrua demonteres. Arbeidet skal utføres tett inntil en veg med en årsdøgntraikk på 9 500.
Nybrua er prosjektert av Norconsult. Den får tre spenn. Midtspennet blir 16 meter langt, sidespennene 12 meter. Bredden blir 12,5 meter ved landkarene og 14 meter på midten. Hele overbygningen blir av stål. Det betyr at brua kan bygges raskt. Det meste kan gjøres ferdig på verftet.
Rullebru som ikke kan rulle
Den gamle brua var en av tre rullebruer i Norge. De to andre er i Trondheim. En rullebru er en bru hvor overbygningen kan rulles til siden for å slippe høye båter gjennom. Om bybrua i Flekkefjord fortsatt kan kalles en rullebru, kan diskuteres. Mekanismen fungerer ikke, og brua har ikke rullet på flere år.
Rullingen var ingen dagligdags begivenhet den gangen brua fungerte etter hensikten. De siste årene ble den åpnet 4-5 ganger årlig i gjennomsnitt.
Bybrua er den eneste forbindelse over Elva. Som navnet slett ikke antyder, er Elva et sund som deler Flekkefjord sentrum i to og knytter Byfjorden og Grisefjorden sammen.
Mye bedre for fotgjengere
Den nye brua blir ikke bevegelig, men noen båtførere kan glede seg over at seilingshøyden under den økes fra 2,7 til 3,5 meter når den blir ferdig. Hvis alt går etter planen, skjer det innen 1. juni 2018.
Fotgjengere kan også glede seg til den datoen. I dag er fortauene på brua mindre enn halvannen meter brede. Dessuten har de fall mot kjørebanen, noe som gjør dem lite egnet til å gå på når det er glatt. De nye fortauene blir mye bredere.
Et hus rives for å gi plass til interimsbrua. Rivingen er satt ut på egen entreprise, som også omfatter en del arbeid på tilstøtende veger til interimsbrua. Kontrakten som er verdt 2,9 millioner kroner, gikk til Brødrene Thorkildsen fra Farsund.