Den nesten millange Mælefjelltunnelen på E134 åpnes før nyttår, og nå lyser Statens vegvesen ut en mindre kontrakt for montering av veibelysning på E134 og fylkesvei 3418 ved Gvammen.
Det skal bygges om, fjernes og settes opp ny belysning i forbindelse med at E134 legges om, og langs ca. 400 meter av E134 og ca. 700 meter av Fv 3418 - Opsalvegen skal det graves 1200 meter kabelgrøft, og settes opp 32 nye lysmaster.
Det er relativt liten trafikk på veistrekningene, E134 har en ÅDT på 800 mens fylkesveiens ÅDT er 250. I anbudsdokumentene opplyser imidlertid vegvesenet at det er trangt på deler av traseen, og at det må sørges for god passasje for myke trafikanter i arbeidsområdet.
- Mælefjelltunnelen: Nutheimkleivene skal bort fra E134
Må bli ferdig før jul
Det ligger både strøm- og fiberkabel i området fra før.
Fristen for å levere tilbud på jobben er satt til 16. august, og arbeidene skal være ferdige innen 13. desember i år.
Da begynner det nemlig å bli klart for åpningen av den 9,4 kilometer lange Mælefjelltunnelen mellom Gvammen og Århus i Seljord. Tunnelen vil gjøre E134 ca. 11 kilometer kortere enn i dag, og dessuten fjerne de beryktede Nutheimkleivene, som skaper store problemer for tungtrafikken hver vinter. Den nye traseen kutter mer enn 260 høydemeter, og blir tilnærmet flat.