Samferdselsdepartementet la i statsråd i dag fram forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E16 Eggemoen – Jevnaker - Olum i Oppland og Buskerud. Strekningen er 12,5 km og skal bygges som tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt. Fartsgrensen blir 90 km/t.
Dagens E16 mellom Jevnaker og Olum har varierende standard, og hvor strekningen Prestmoen–Olum peker seg ut som svingete og smal. Store deler av strekningen har nedsatt fartsgrense til 50 og 60 km/t, og det var i perioden 2004-2013 registrert 53 ulykker med personskade på E16 Eggemoen–Jevnaker–Olum.
Veien ligge i helt ny trasé
Man tenker at den nye vegen skal fungere også som en ytre ring nord for Oslo og vil kunne avlaste trafikken gjennom Oslo. Utenom påkoblingen til dagens vei ved Olum, vil veien ligge i ny trasé
- E16 føres nå utenom Jevnaker sentrum og nærliggende boligområder. I tillegg skal forholdene for gående og syklende forbedres. Det betyr mindre støy og tryggere ferdsels for folk i Jevnaker-området. I tillegg kan den nye veien bidra til bedre næringslivsutvikling i den felles bo- og arbeidsmarkedsregionen Ringerike-Jevnaker, sier samferdslesminister Ketil Solvik-Olsen.
Målet er totalkostnad på 2,7 milliarder kroner
Det skal bygges bruer for kryssing av Randelva og Svenåa. Tilkoblingen til eksisterende E16 ved Eggemoen skjer i en midlertidig rundkjøring i påvente av videre utbygging til Nymoen. Det legges opp til anleggsstart i løpet av 2018, og ny E16 skal etter planen åpnes for trafikk i 2021. De lokale veiene som er knyttet til den nye veien, skal stå ferdig i 2022.
Det tas sikte på å bygge veien for 2,7 milliarder kroner, med en øvre kostnadsramme på om lag 3 milliarder kroner. Det er lokalpolitisk enighet om delvis bompengefinansiert utbygging. Det statlige bidraget i prosjektet er 1,13 milliarder kroner.